Inga skolresurser för autistiska unga

Det saknas resurser och lämplig skolmiljö för att hjälpa alla barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Det säger Niklas Häggström, rektor på Älvåkraskolan. I dagarna har problemet diskuterats inom skolledningen och skolchef Jan-Erik Backman menar att frågan måste lyftas politiskt.

På Älvåkraskolan saknas resurser för att hjälpa alla unga med exempelvis autism. Flera barn kommer i kläm i avsaknad av en särskild undervisningsgrupp.

På Älvåkraskolan saknas resurser för att hjälpa alla unga med exempelvis autism. Flera barn kommer i kläm i avsaknad av en särskild undervisningsgrupp.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2010-06-09 06:00
- När det gäller ahdh eller add kan vi ofta sätta in assistentresurser som hjälper. När det gäller autismspektrat, som Aspergers, har vi egentligen inga resurser. Det krävs så mycket anpassning av skolan att det ibland inte går, säger Niklas Häggström, rektor Älvåkraskolan.
Utbildning nästa läsår
Har lärarna utbildning för att möta alla barn med särskilda behov?
- Kunskapen är ganska stor. Men att hantera den i nuvarande skolmiljö är otroligt svårt. Vi försöker så långt det går och erbjuder allt vi kan. Ibland räcker inte det, säger Niklas Häggström.
- Under nästa läsår kommer Specialpedagogiska skolmyndigheten ha utbildning här i Norrbotten om just autismspektrat. Den utbildningen riktar sig mot specialpedagogerna.
"Måste ta tag i det"
I övriga fyrkanten finns enheter på skolorna som är specialinriktade mot barn med Aspergers/autism. I dagarna har den frågan lyfts också i Älvsbyn.
- Vi har så många barn med de här problemen att vi måste ta tag i det och börja utreda behovet, om vi kan göra något själva eller köpa in platser i exempelvis Boden, säger Jan-Erik Backman, skolchef, och fortsätter:
- Vi måste plocka upp diskussionen med politiken, som alltid handlar det om ekonomi. Men frågan är ju vad det kostar om de här barnen inte får rätt stöd i ett tidigt skede.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om