Hybriden som ger maximal upplevelse i luften

Ett flygplan? En helikopter? Nej, en gyrokopter – den kanske mest underhållande flygmodellen. ”Den förenar det bästa av två världar, säger Emil Persson.

Älvsby flygklubb är den mest aktiva segelflygklubb i Norrland menar Emil Persson.

Älvsby flygklubb är den mest aktiva segelflygklubb i Norrland menar Emil Persson.

Foto: Jens Ökvist

Älvsbyn2017-06-20 12:09

Han har 25 års erfarenhet av flygning och över 1 500 flygtimmar bakom spakarna. De senaste fem åren har han varit medlem i Älvsby flygklubb – och det är just där Emil Persson, 41 år, från Burträsk spenderar sommaren.

Utanför husvagnen på Höghedens flygfält står tre typer av flyg uppradade. Klubbens gamla motorflyg, Emil Perssons motorseglare och gyrokoptern han lånat av en bekant.

– Det är ett mellanting mellan ett flygplan och en helikopter. Vi har en rotor som ger oss lyft men vi har ingen drivning på rotorn utan det är vinden som får snurr på den, säger Emil Persson.

– Den stora skillnaden jämfört med ett flygplan är att du kan stå still om än du sjunker. Det finns egentligen inga konstiga flyglägen.

Just Emil Perssons modell är en MTO Sport -07 med en rotaxmotor med 100 hästkrafter. Den flyger i 100-120 kilometer i timmen och kan krypa ner till 60 kilometer i timmen utan att tappa höjd.

Och man sitter lika öppet som i en cabriolet.

– Det är en tjusning i sig. Man får ju vinden i ansiktet och det kan helt plötsligt blåsa in från sidan. Det är ju inget man känner i vanliga fall.

I turbulens kan man dock sitta relativt lugnt. Till och med utan bälte menar Emil Persson – även om han inte rekommenderar det.

– Rotorn är 8,4 meter i diameter och den snurrar 325-375 varv i minuten. Det betyder att vi egentligen har en väldigt liten vinge. Den är bara någon kvadratmeter stor. Vind som blåser på den kommer bara åt den här kvadratmetern. Så den påverkas inte särskilt mycket av kastvindar och annat.

En annan skillnad med en hydrakopter är styrningen.

– Ett flygplan har roder. En helikopter styr man med bladvinklar. Gyrokoptern är vad man kallar tyngdpunktstyrd. När jag drar i spaken så lutar jag helt enkelt bara rotorn rent fysiskt, säger Emil Persson.

41-åringen tycker att gyrokoptern, eller autogyron som den också kallas, förenar det bästa av två världar. Men varje typ av flyg har sin tjusning.

– Maximal njutning får man i ett segelflygplan när allting är tyst. Bästa transportmedlet är motorflyget som du kommer fort fram med. Men maximal underhållning får man i en gyrokopter.

Är det en dyr hobby?

– Allting är relativt. Det är klart att det kostar några kronor per år, men det är det väldigt mycket som gör.

Emil Persson finns tillgänglig i Älvsbyn under sommaren för den som känner för en luftfärd utöver det vanliga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!