Husköpare anmäler Älvsbyhus till ARN

En husköpare i Uppsala har anmält Älvsbyhus till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, sedan företaget inte åtgärdat fel som upptäcktes vid den slutbesiktning som utfördes efter att huset satts upp.

En husköpare i Uppsala har anmält Älvsbyhus till Allmänna reklamationsnämnden sedan företaget varit segt med att åtgärda brister i huset. (Arkivbild)

En husköpare i Uppsala har anmält Älvsbyhus till Allmänna reklamationsnämnden sedan företaget varit segt med att åtgärda brister i huset. (Arkivbild)

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2014-02-23 06:00

Monir och Nadine Hadrati i Uppsala beställde ett vinkelhus med en prislapp på 1,7 miljoner kronor i augusti 2012. Älvsbyhus höll leveranstiden som var satt till i slutet av oktober förra året och efter fem veckor kunde de flytta in den sjätte december.

– Det gjordes en slutbesiktning och då upptäckte vi fel som vi anmärkte på och som togs upp i besiktningsprotokoll, säger Monir Hadrati till PT.

Samma vecka felen uppdagades frågade han Älvsbyhus när de skulle åtgärdas.

– Men det hände ingenting. Jag var på dem tre-fyra gånger och till slut kom det en målerifirma som bland annat åtgärdade fel i tapetseringen. De utförde ett slarvigt jobb så nu måste de göra om det, säger Monir Hadrati.

Fortfarande, den 17 februari, återstår ett tiotal fel. De handlar om allt från skada på dörrfoder, skador på en garderobsdörr,inget spröjs på ytterdörren, skadade tapeter, och ett avloppsrör är inte tätat emot trossbotten.

– Det känns obehagligt med tanke på att skadedjur kan ta sig ned under huset.

Drygt två månader efter inflyttning anmäler Hadrati ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Förra året fick nämnden in fem anmälningar emot Älvsbyhus. I två fall har parterna kommit överens, tre är under handläggning och nu kommer en till, från Monir Hadrati.

– Jag har inte fått någon respons från Älvsbyhus. Jag är less på att tjata och jag har ingen aning om när någon från företaget dyker upp. Jag kan inte anpassa min vardag efter det, säger han.

Ångrar du att du köpte Älvsbyhus?

– Nej, så långt vill jag inte gå. Men jag tycker att så här ska inte en småhusbyggare bete sig efter att de fått betalt.

Följer alltid ARN

Älvsbyhus vice vd Stefan Johansson säger att hans företaget inte nåtts av någon ARN-anmälan.

– Där är vi tagna på sängen. Men vi följer alltid ARN:s rekommendationer och vi ska fullfölja vårt åtagande även mot den här kunden, säger Stefan Johansson.

♦Ny tid bokad

Han pekar på att Hadrati haft besök av ett måleriföretag en gång, men då fanns inte de tapeter på plats som Älvsbyhus levererat till servicearbetena.

– Nu är dock ny tid bokad där vi väntar på material. Sedan ska felen fixas, säger Stefan Johansson, som pekar på att Älvsbyhus har tre serviceenheter i landet som tar hand om den här typen av problem.

Han säger också att de anmärkningar som finns i protokollet är punkter som brukar dyka upp efter en nybyggnation och två månader är ingen onormalt lång tid för att rätta till eventuella fel.

FAKTA Älvsbyhuskoncernen

Omsättning 2012: 1,071 miljard kronor.

Resultat efter finansnetto 2012: 252 miljoner kronor.

Vinstmarginal: 24,3 procent.

Kassalikviditet: 326 procent.

Soliditet: 83,7 procent.

KÄLLA: allaboalg.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!