Hård kritik mot gymnasiet

Problemen vid Älvsbyns gymnasium fortsätter. Till elevflykt och praktikproblem kan nu läggas ett allvarligare, att Arbetsmiljöverket har kritik mot den psykosociala arbetsmiljön vid Hotell- och turismprogrammet. Extern hjälp anses nödvändig.

Problemen vid gymnasiet i Älvsbyn fortsätter. Nu handlar det inte om minskat antal elever eller problem med praktikplatser, nu har arbetsmiljöverket synpunkter.

Problemen vid gymnasiet i Älvsbyn fortsätter. Nu handlar det inte om minskat antal elever eller problem med praktikplatser, nu har arbetsmiljöverket synpunkter.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2014-02-25 17:08

Arbetsmiljöverkets inspektion gjordes den 17 december ifjol och var inte föranledd av någon särskild kritik eller larm av något slag, utan tvärtom ett slumpartat besök.

– Det är en del av en treårig insats riktad mot skolor, berättar arbestmiljöinspektör Carina Johansson, stationerad vid verkets filial i Luleå. Vi gör ett slumpmässigt urval av skolor och att vi hamnade just på hotell- och turismprogrammet är också en slump, vi besökte det och introduktionsprogrammet.

Uppfinna hjulet

Att det sedan visade sig finnas en hel del problem just på hotell- och turism, tycker hon på sätt och vis var tur – att inspektionen hamnade just där, vill säga.

– Nu har problemen lyfts upp till ytan och huvudmannen Älvsbyns kommun får en chans att rätta till det som felar, och det är jag övertygad om att man kommer att göra, säger Johansson.

Hon och kollegan Håkan Sandström konstaterar att ett stort antal elever inte är studiemotiverade, att frånvaron är hög och att vissa elever – när de väl finns på plats – stör de andra genom att prata, göra annat och sakna det material som behövs.

Men det är inte bara elever som vill lära sig något som har problem. De största problemen finns hos lärarna på programmet, som är hårt arbetstyngda, inte har en fungerande kommunikation emellan sig och därför har svårt att samarbeta om de problem som finns. Att utbildningen är relativt ny, bidrar också till arbetsbelastningen. Det finns inga färdiga rutiner och arbetssätt att luta sig mot och externa kontakter för exempelvis praktik saknas, lärarna får helt enkelt själva uppfinna hjulet.

Elevflykt

Och just praktiken är en sak som framför allt eleverna är missnöjda med. Programmet har marknadsförts hårt genom fyrkantssamarbetet och bland annat lockat med utlandspraktik, men detta har sedan inte kunnat uppfyllas. Inte ens då eleverna själva ordnat praktiken. Den har då stoppats för att det känts osäkert och skolan inte kunnat ta ansvar för dem.

Merparten av eleverna på hotell- och turism kommer, liksom de vid idrottslinjerna, utifrån. Vid terminsstarten hösten 2013 var 32 av 53 elever från andra kommuner, dessutom antogs alltså totalt 53 elever vid sex program som egentligen hade plats för 130 ungdomar. Ett fungerande program, som fortsätter att locka elever utifrån, är med andra ord av största vikt för skolans överlevnad.

Och nya rektorn Helena Hansson är medveten om problemen, men inte särskilt orolig:

– Nej, jag har fyra mycket duktiga och ambitiösa lärare på programmet, säger hon och tillägger:

– Det här är en del av det utvecklingsarbete som ständigt pågår, vi ska sätta in åtgärder men exakt vilka vet jag inte än, det här kom ju i fredags.

Risk för ohälsa

Arbetsmiljöverket bedömer att lärare löper stor risk att drabbas av ohälsa med nuvarande situation och listar ett antal krav för att åtgärda detta.

Kommunen har nu på sig att fram till den 15 maj, då ett uppföljningsbesök kommer att göras, att vidta åtgärder och särskilt beskriva för arbetsmiljöinspektörerna 1) hur informationen förts fram, 2) hur kraven uppfyllts och 3) hur berörd personal och elever varit delaktiga i åtgärderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om