Handtaget var orsak till flygkraschen

Haverikommissionen är inte klar med sin utredning av Jas-kraschen utanför Vidsel i april, klar är däremot Saabs egen utredning. Den visar att handtaget var boven i dramat när piloten Stefan Kaarle från Piteå ofrivilligt sköts ut och planet kraschade.

Älvsbyn2007-06-05 00:00
Flygkraschen inträffade i samband med en stor övning i trakterna kring Vidsel den 19 april.

Piloten Stefan Kaarle från Piteå var på väg in för landning när han plötsligt sköts ut ur planet i samband med en kraftig vänstersväng. Planet kraschade sedan i ett skogsområde, men piloten klarade sig oskadd undan olyckan.

Drog inte i handtaget

När haverikommissionen inledde sin utredning av olyckan, berättade Kaarle att han skjutits ut ur planet helt ofrivilligt utan att själv dra i handtaget. Därefter har tester genomförts med hjälp av en flygsimulator, där en docka med samma slags dräkt som Kaarle bar vid kraschen utsatts för olika G-kraft.

Flygsimulatortesterna visade att planets raketstol kunde utlösas av G-kraft, exakt hur många G som krävs visste inte utredningschefen Agne Widholm, "men det är högt", sa han tidigare till Östgöta Correspondenten, det svenska media som mest nära följt arbetet på plats i Linköping.

Testerna har därefter fortsatt och haverikommissionen är inte klar med sitt arbete.

Fritt fram att flyga

Klar är däremot Saab, som genomfört en parallell utredning för att tekniskt kunna åtgärda eventuella brister.

Utredningen har nu lett till att handtaget som styr katapultstolen kommer att bytas ut i samtliga Jas Gripen-plan. När det är klart, är det fritt fram att flyga igen, det har den militära flygsäkerhetsmyndigheten bestämt.

När piloten utsätts för belastningar i samband med svängar, blåses luft in i G-dräkten över bland annat låren - allt för att hålla blodet kvar i pilotens hjärna, skriver Östgöta Correspondenten i sin nätupplaga. Testerna i flygsimulatorn visade att det var så trångt mellan utlösningshandtaget och förarens lår att handtaget ofrivilligt kunde dras ut när G-dräkten blåstes upp upprepade gånger.

Genom att förändra handtaget, göra det mjukare och längre, undviks detta. Det mjukare handtaget ger helt enkelt vika och dras inte ut ofrivilligt.

Samtliga Jas Gripen belades med flygförbud efter kraschen, ett flygförbud som nu hävs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om