Älvsbykillen Jens Lundberg fick tidigt upp ögonen för pilotyrket. Med två föräldrar på RFN i Vidsel blev stridspilot ett givet mål.
– Men jag behöver linser när jag flyger och det får man inte ha som stridspilot. Så jag sökte aldrig ens in, säger han.
I stället blev det flyggymnasium i Arvidsjaur. Där fick han en grundläggande utbildning och certifikat för enmotorflygplan.
– Det var en väldigt god utbildning för att vara gymnasienivå. Sedan arbetade jag som cabin crew på Nextjet innan jag kom in på Trafikflygarhögskolan (TFHS) i Ljungbyhed, säger 24-åringen.
Nu är han styrman på Norwegian och flyger Boing 737 med plats för 186 passagerare.
– Det är en ganska sjuk känsla, men när man väl sitter där så tänker man inte riktigt på det. Det är när man ser ett Norwegian-plan starta som man tänker att ”ja just det, jag gör också det där”.
Vad är det bästa med att sitta 10 000 meter upp?
– Det är väl utsikten. Även fast vi mest ser flygplatser så ser man mycket under inflygningarna. Eiffeltornet exempelvis. Man får se mycket, träffa mycket människor och sedan tycker jag att det är ganska coolt att flyga också.
Utbildningen på TFHS var en så kallad Multi-crew pilot license.
– Vi fick i princip se hela flygindustrin. Flygledartorn, lasta väskor, incheckning, flygverkstad med underhåll och mycket annat, säger Jens Lundberg.
Han beskriver utbildningen som skräddarsydd för flygplanet Boing 737. Skolan samarbetar dessutom med tre flygbolag: Primera, SAS och Norwegian.
– Jag blev tilldelad Norwegian och började flyga aktivt där i juni förra året. Två månader kör man träning i själva flygplanet. Innan det är det mycket simulator, säger Jens Lundberg.
Han blev färdig med praktiken och utbildningen i augusti och fick sedan fortsatt anställning hos Norwegian. I oktober tog han examen från skolan och flyttade ner till den spanska ön Teneriffa.
– Norwegian har mycket besättningsbaser ute i Europa. Jag tyckte att det var spännande att flytta utomlands ett tag och se hur det var, säger Jens Lundberg.
Hur var det?
– Det var trevligt väder, god mat och allt det där. Men sedan fick jag erbjudande att flytta tillbaka till Stockholm och då tog jag det.
Det har länge varit svårt att få anställning i Skandinavien – men nu har flygbranschen expanderat.
– I oktober fick vi veta att Norwegian skulle anställa 120 nya piloter, både styrmän och kaptener, till Skandinavien och de är nog i slutfasen av det nu. Förut har man fått flytta utomlands och sedan jobba sig hemåt.
Nu bor han i Lidingö och flyger fem dagar och är ledig fyra dagar. Arbetstiderna begränsas till 12 timmar.
– Man ska inte jobba längre. Det värsta ska ju kunna hända fast man jobbat så länge, så man måste vara skärpt hela tiden.
Säkerhetsmarginalen är bred i branschen och några gånger per år övar piloterna nödlägen i simulator för att hålla liv i kunskap och rutiner.
Jens Lundberg har flugit till större delen av Europa. I framtiden hoppas han få korsa Atlanten.
– Det hade varit coolt att flyga till USA. Det är något jag vill göra. Karibien skulle jag också vilja flyga till, säger han.
Oftast ser han bara flygplatserna i länderna han besöker. De ser ungefär likadana ut. Men under inflygningarna ser han världen från ovan. Favoritvyn hämtar han i Norge.
– I Ålesund. När man kommer in över bergen där är det väldigt magiskt.