Älvsby Flygklubb har haft en hel del besök i sommar. Bland annat har flygare från Polen, China och Tyskland stannat över på det populära fältet. I torsdags landade Malmökillen Johan Wiklund, i sitt 80 år gamla DH60 (de Havilland 60). På fredagsförmiddagen vevade han igång propellern och åkte vidare på sin minst sagt långa resa.
– Jag har flugit från Malmö genom hela Sverige upp till Nordkapp i Norge, som har Europas nordligaste landningsbana. Där börjar egentligen resan. Nu ska jag flyga tillbaka till Malmö, och sedan vidare genom Europa och Afrika ner till Sydafrikas spets, och Cape of Good Hope, säger han.
"Runda pyramiderna"
"Cape to Cape", som han kallar resan, är närmare 1 500 mil. Enkel väg.
– Jag ska genom Malta, Tripoli, via Libyen till Egypten och runda pyramiderna, sedan ska jag följa Nilen ner förbi Sudan, Etiopien, Kenya, Tanzania, Malawi, Viktoriafallet i Zambia. När jag kommer fram ska jag runda capen där nere och helst landa på sandstranden. Vi får se om jag lyckas med det, säger Johan Wiklund.
Resan stannar dock av när han landat i Malmö igen. Det blir först nästa sommar som han flyger vidare.
"Pricka rätt väder"
– Det blir ett uppehåll av olika skäl. Dels måste jag få ledigt från jobbet, sedan är det ganska dyrt också. Det gäller även att åka i rätt tid innan det blir för mycket vinter på norra halvklotet. Man måste pricka rätt väder, jag ska ju passera ekvatorn, säger han.
Han hoppas även att en del oroligheter hinner lägga sig.
– Det är en del länder som jag ska igenom där det är ganska oroligt. Libyen, Egypten och Sudan till exempel. Så det är också ett skäl.
Han ser sommarens resa som en test.
– Det är ganska besvärligt att flyga så här långt norr ut. Våra breddgrader är extrema.
"En jäkla känsla"
Johan Wiklund jobbar som pilot åt SAS, och kör till vardags moderna plan med både golv, väggar – och tak. I hans DH60 är det varm jacka, hjälm och glasögon som gäller.
– Flygning är ju flygning, men det är klart att det är en annan känsla. Det är som att sitta på en gammal engelsk motorcykel med skinnjacka och googels. Det är inte så bekvämt, och det flyger inte så bra egentligen, men det är en jäkla känsla och du blir väl mottagen när du landar.
Men även om planet är från 1934, måste han anpassa det till 2014.
Drivs av solen
– Jag har ingen generator och inga bromsar, så jag har satt på en solpanel som laddar ett batteri. Jag kan inte flyga helt som 1934. Nu är det mycket luftrum där olika torn vill ha kontakt med mig, så lite ström behöver jag.
Hur föddes idén till resan?
– Jag har länge hållit på med gamla plan. Det här kom jag över i våras, och det var då jag kom på att hon är perfekt för den här resan. Det var en gubbe som hette Gösta André som flög den här resan redan 1929, i ett nästan identiskt plan. Han flög från Stockholm till Southcape och hem igen. Under tio års tid har jag drömt om att få göra om hans resa, och för att göra det ännu besvärligare så gör jag det "Cape to Cape". Det låter bra när man säger det, säger Johan Wiklund.