Gymnasieelever har lektion på gång

Att under lektionen dra på sig skorna och gå ut och gå har börjat bli något av en vana för elever vid Älvsbyns gymnasium. Under så kallade pedagogiska promenader hinner de både få frisk luft och diskutera olika ämnen tillsammans med läraren.

Sedan terminsstarten har klassrumsundervisningen på Älvsbyns gymnasium då och då ersatts av pedagogiska promenader. Här är det läraren Ulrica Lindström som diskuterar lekens betydelse med sin klass.

Sedan terminsstarten har klassrumsundervisningen på Älvsbyns gymnasium då och då ersatts av pedagogiska promenader. Här är det läraren Ulrica Lindström som diskuterar lekens betydelse med sin klass.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2008-09-19 06:00
Höstsolen kikar fram genom diset när ett tiotal elever från Älvsbyns gymnasium ger sig iväg på dagens pedagogiska promenad. Under en 20-minuters runda ska de just denna lektion diskutera vad lek är och om den skiljer sig mellan flickor och pojkar.
Idén till den gående undervisningen föddes i våras och har nu praktiserats sedan skolstarten hos barn- och fritids (BF) samt omvårdnadsprogrammet (OP).
Alla kommer till tals
- Det började med prat om hur man skulle få in daglig fysisk aktivitet hos eleverna. Även om de får rast mellan lektionspassen så sitter de gärna inne vid datorn. Så då kom vi på den här tanken, säger Anna Karlsson, lärare på Älvsbyns gymnasium. Hennes kollega Ulrica Lindström fortsätter:
- Sen är det inte alltid så lätt för alla att uttrycka sig i klassrummet. Under promenaderna diskuteras det på ett annat sätt. Vi får dessutom ett mer avslappnat möte med eleverna och mellan eleverna.
"Skönt med avbrott"
Tanken är att lärarna ger eleverna ett ämne att diskutera och sedan tar hela klassen på sig ytterkläderna och går på promenad. Anna Karlsson och Ulrica Lindström följer med och går mellan grupperna för att lyssna och sätta fart på samtalen om det skulle behövas.
- Det är skönt med ett avbrott och att man kan prata fritt inom ämnet. Och om man är trött får man chans att vakna till under promenaden, säger Jonatan Svedlund och Emma Nilsson som går första ring på OP respektive BF.
Bra för lärandet
Förutom de sociala och fysiska fördelarna med promenaderna berättar Ulrica Lindström att de också kan förbättra vissa elevers lärande.
- En del människor lär sig genom att se, andra genom att höra och så finns den tredje gruppen som lär sig genom att göra saker. För dem är det bra att röra på sig samtidigt som de pluggar, säger hon.
Försöket med pedagogiska promenader ska kanske senare utvidgas till de övriga programmen på gymnasiet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om