Hemkörda matvaror utan extra kostnad är en rättighet för alla Älvsbybor som bor längre är fem kilometer från närmaste matbutik i kommunen. Några krav på sjukdom, ålder eller handikapp finns inte.
– Det är bara fem kilometer som är ett krav. Man ska kunna få varor hemskickade en gång i veckan, säger Ulrika Hamsch.
Ändå är det få Älvsbybor som använder sig av tjänsten.
– Jag vet inte hur många som vet om det, men vi har tänkt att vi ska marknadsföra det lite mer nu, säger hon.
Landstinget
Just nu har kommunen en budget på 9 000 kronor per år till hemkörningen. Ett avtal är tecknat med posten, och utkörningen sker i samband med den vanliga lantbrevbärningen.
– Det blir en summa på 60 kronor per utkörning. Skulle efterfrågan öka så får vi skjuta till mer pengar. Det är ju ett sätt att göra det möjligt för människor att bo på landsbygden, säger Ulrika Hamsch.
Skulle budgeten öka drastiskt finns det möjlighet att söka tillbaka pengarna genom landstinget.
– Skulle vi komma över halva basbeloppet som ligger någonstans vid 48 000, då har vi rätt att söka tillbaka pengar. Skulle vi ha kostnader på 25 000 tillexempel, så har vi rätt att söka tillbaka 50 procent av det som överstiger halva basbeloppet, säger Ulrika Hamsch.
"Fantastisk service"
För dem som bor fem kilometer bort krävs bara ett samtal till Ulrika Hamsch, som sedan fördelar ut var man får beställa varorna.
– Det kan ju vara så att man bor i Manjärv och vill handla i Älvsbyn. Men då är det närmare till Vistträsk och Vidsel och då blir det där man får handla om man vill ta del av servicen, säger hon.
– Sedan kanske man vill handla på Coop i Älvsbyn, men de har inte den här servicen och det är ju helt upp till butikerna.
Butikerna som erbjuder hemkörning är Ica Raketen i Vidsel, den nyöppnade affären i Vistträsk och Ica Supermarket i centralorten.
– Det är en fantastisk service även av butikerna. De får ju ingen ersättning från oss, men de får sälja sina varor, säger Ulrika Hamsch.
Kan inte säga nej
Ica-handlaren Ulf Burström har skickat varor med posten i 13 år, och tycker att upplägget är bra.
– Ibland är det mer och ibland är det mindre. Det är bra för de kunder som inte tar sig ner på byn, säger han.
Om det ringer 40 kunder på en dag?
– Då får vi hantera det helt enkelt. Just nu är det inte så många varje vecka, men skulle efterfrågan öka så får vi attackera det då. Det är ingenting vi kan säga nej till, tycker jag.
Hur klarar sig varorna under resan?
– De klarar sig bra. Vi har fryspåsar till vissa varor och posten hämtar ju maten sist av allt så den behöver inte ligga i bilen länge, säger Ulf Burström.