Granbergs buss varslar efter förlorat anbud

Veolia Transport och dotterbolaget Granbergs buss avvecklar efter förlusten i länstrafikens upphandling om busstrafiken i Norrbotten.- Varsel och uppsägningar och verksamheten minskar i en avsevärd omfattning, säger Björn Sverin, Veolia.

För Granbergs Buss återstår endast den nya sträckan Överkalix-Lomträsk i länstrafiken samt skoltrafik och lite linjetrafik. "En betydande del försvinner", säger platschefen Linus Granberg till vänster. Tord Bergman är platschef på Veolias Bodengarage där samtliga varslas.

För Granbergs Buss återstår endast den nya sträckan Överkalix-Lomträsk i länstrafiken samt skoltrafik och lite linjetrafik. "En betydande del försvinner", säger platschefen Linus Granberg till vänster. Tord Bergman är platschef på Veolias Bodengarage där samtliga varslas.

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2011-09-09 06:00

Centrala Buss i Norrbotten AB får köra 25 av 29 sträckor i framtiden. Det står klart efter länstrafikens upphandling av busstrafiken i länet. Veolia transport förlorar den viktiga sträckan mellan Luleå-Boden och lägger därmed ned hela Bodengaraget med 35 anställda och 19 bussar.

Veoliaägda Granbergs Buss AB i Älvsbyn mister alla sina nuvarande sträckor, tio stycken och koncernen förlorar nästan all verksamhet i Norrbotten och 30-35 miljoner i intäkter.

- Det är framförallt en kris sett i tappade arbetstillfällen och personal. Inkomstmässigt är det tungt för Veolia att tappa en verksamhet som har bra lönsamhet och drivs på ett bra sätt, säger Björn Sverin, affärsområdeschef för Veolia i Norrland.

Chaufförer kan återanställas
Granbergs buss med cirka 40 bussar och ett 50-tal anställda tappar en betydande del av verksamheten om upphandlingen inte avbryts och det femåriga avtalet träder i kraft sommaren 2012.

- Just nu försöker vi smälta det hela och se hur vi går vidare med att rädda kvar så mycket personal som möjligt, säger platschefen Linus Granberg i Älvsbyn.

Vissa kan finna nya jobb hos Centrala Buss.

- Busschaufförer växer inte på träd här uppe och de flesta skulle jag tro, kommer att återanställas, säger Linus Granberg.

Centrala Buss i Norrbotten AB hade i snitt elva procent lägre pris än Veoliakoncernen i upphandlingen om sträckorna, berättar Björn Sverin.

Veolia tänker granska underlaget men har inga synpunkter det i nuläget.

Upphandlingen för alla linjer uppgick till 89,3 miljoner, vilket är nästan nio miljoner lägre än den nuvarande upphandlingen.

- Med lägstapris får man alltid det som är billigast, men det kanske finns bättre varianter ibland, säger Linus Granberg.

- Vi har gjort vårt bästa för att komma så långt ner som möjligt.

"Vi är glada"
Centrala Buss i Norrbottens VD Leif Drugge:

- Vi är glada naturligtvis. Det är rond ett nu. Vi är försiktigt optimistiska och ligger lågt som sagt. Någon mer kommentar har jag inte till det här.

Är ni oroliga för överklagningar?
- Nej, nej, inte alls. Men det är inget som är klart förrän det är klart, säger han.

Han vill inte kommentera varför Centrala Buss kunde lägga ett lägre bud.

- Vi pratar inte om sånt, säger Leif Drugge.

FAKTA: Centrala Buss i Norrbotten

Centrala Buss i Norrbotten AB ägs av 23 mindre och medelstora bussföretag som finns representerade i samtliga kommuner från Skellefteå i söder till Kiruna i norr.

Bussbolaget bildades som ekonomisk förening 1986 för att övergå till aktiebolag 1996.

Källa: Centrala Buss i Norrbotten AB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om