Det var i september ifjol som det stod klart att Centrala Buss tagit hem anbudsstriden om de flesta av Länstrafikens busslinjer i Norrbotten, så många som 25 av 29 sträckor. Veolia transport förlorade den viktiga sträckan mellan Luleå och Boden, vilket innebar beslut om att lägga ner hela Bodengaraget med 35 anställda och 19 bussar.
Och för Veoliaägda Granbergs Buss i Älvsbyn var det än värre. Bolaget förlorade upphandlingen av samtliga de tio sträckor man trafikerade, vilket innebär nästan all verksamhet i Norrbotten och 30-35 miljoner i intäkter.
Stor vinnare
Förlorarna överklagade utfallet på några av de mest trafikerade linjerna, och Länstrafiken tvingades göra om anbudsförfarandet.
Detta hjälpte nu varken Veolia eller Granbergs Buss. På måndagen fattade Länstrafikens styrelse beslut om vilka som skulle få trafikera de mest trafikerade anbudslinjerna. Resultatet kan sammanfattas i två ord; Centrala Buss.
Kommande fem åren
Centrala Buss, som är en sammanslutning av 23 mindre eller medelstora bussföretag från Skellefteå i söder till Kiruna i norr, fick på nytt trafiktillstånd för linjerna Luleå-Piteå, Arvidsjaur-Piteå, Boden-Luleå, Älvsbyn-Luleå, Piteå-Älvsbyn-Jokkmokk och Gällivare-Pajala.
Anbudet gäller för de fem kommande årens linjetrafik från den 9 december.