I går blev affären klar. Veolia Transport Sverige AB säljer Granbergs Buss till de gamla ägarna Lars-Erik och Mats Granberg samt deras söner Johan Granberg och Linus Granberg och företagaren Boo Lindroth, Piteå, som suttit i Granbergs Buss styrelse sedan 1992.
2006 köpte Veolia Transport Granbergs Buss i ett led att stärka sin närvaro i norra Sverige.
- Förra året så förlorade vi tyvärr en del trafik i Granbergs Buss. Vi tror att för att kunna utveckla bolaget långsiktigt så behöver man en lokal förankring och de som köper tillbaka bolaget har bättre förutsättningar att utveckla verksamheten än vad Veolia har, säger Thomas Nohre, Veolia Transports affärsområdeschef för norra Sverige.
Färre bussar
Det var efter länstrafikens upphandling om busstrafiken i Norrbotten som Veolia Transport och Granbergs Buss förlorade en stor del av sin körning.
Älvsbyföretaget har gått ned från 36 till 16 bussar. Åtta fordon skjutsar fortfarande skolskjuts och linjetrafik men fokus i framtiden är beställningstrafik till företag och föreningar.
- Det är inga stora upphandlingar som kommer de närmaste åren. Därför blir det en period där beställningstrafiken kommer att vara hög prio, säger Lars-Erik Granberg som var ansvarig för Veolias busstrafik i Sverige mellan 2006 och 2012 då han slutade.
Han är glad att Granbergs Buss åter är ett Norrbottensägt företag.
- Det är en stark ägarkonstellation och det är spännande att börja om från början och bygga upp det här företaget så det i slutet ska bli minst lika stort som det en gång har varit, säger Lars-Erik Granberg.
Personalen följer med i förvärvet men Älvsby Resebyrå AB kvarstår inom Veolia Transport. Tidigare affärschefen Linus Granberg kommer att vara den som sköter bolaget och han berättar att personalen är glad över ägarbytet.
- Vi är en mindre skara än vad vi har varit tidigare men vi upplever ett stort engagemang i dom som är kvar, säger Linus Granberg.
Hemlig köpeskilling
Nya ägarna vill understryka att tiden med Veolia varit viktig för bussbolaget men att det nu är dags att gå vidare.
- För Granbergs Buss utveckling är det bättre att ha ett ägarskap som är lokalt förankrat med ett högt engagemang, säger Boo Lindroth.
Köpeskillingen hålls hemlig.
- Det är en affär som bägge parter är nöjda med, säger Boo Lindroth.