Godsterminalens första tåg i rullning

Godsterminalen i Älvsbyn har stått redo i drygt två år utan att några tåg har rullat in. Nu är ett avtal med logistikföretaget Green Cargo undertecknat och under torsdagskvällen började det första tåget tuffa söderut.

Pär Jonsson (till vänster) och Benjamin Blomquist tittade på när det första tåget på godsterminalens huvudspår lastades med moduler från Älvsbyhus.

Pär Jonsson (till vänster) och Benjamin Blomquist tittade på när det första tåget på godsterminalens huvudspår lastades med moduler från Älvsbyhus.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2015-09-17 18:46

Videon är inte längre tillgänglig

Godsterminalen är ett samarbete mellan Älvsbyns kommun, Polarbröd, Älvsbyhus, BDX, Trafikverket och länsstyrelsen. Nu har man äntligen fått till ett logistikavtal och kan börja använda den.

– Vi jobbade med ett företag, och så fick de ekonomiska bekymmer. Och så fick vi till några transporter, men då hade vi inga slottider, och när vi har fått slottider har de fått ekonomiska bekymmer. Ungefär så har det varit, säger Pär Jonsson.

Mindre risker

– Sedan har vi fortsatt ha möten med Green Cargo, och de ändrade sig efter några år. Så tack vare att de ändrade inriktning så har det kommit lös nu istället. Jag trodde att vi skulle nå framgång med de andra tågbolagen, och det har vi inte släppt, men det här kom före, fortsätter han.

Känns det mer tryggt med Green Cargo?

– De har slottider och är ett konsoliderat bolag. Så det är inte samma ekonomiska risk för de som transporterar, det är skillnaden.

"Modultransporter"

Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus, är nöjd över avtalet.

– Vi tycker det är jättekul. Det här spåret är främst tänkt för modultransporter för våran del. Tåget går ner till Tomteboda postterminal i Solna och därifrån tar våra entreprenörer det till kunderna, säger han.

Det första avgick klockan åtta på torsdagskvällen och som det ser ut nu kommer tågen att avgå var åttonde dag.

– Härifrån ner till Tomteboda är det tre dygn, och sedan tre dygn tillbaka. Det beror ju på att järnvägssystemet i Sverige ser ut som det gör. Allt ska via Halsberg, det är där Green Cargo har sitt nav.

"Ännu fler vagnar"

Lastbilstransporterna minskar i och med att en tågvagn motsvarar en lastbil med släp.

– Nu vill vi se hur det går innan vi börjar ta ställning till om vi ska hyra ännu fler vagnar. Vi prövar oss fram, och målsättningen är att det mesta ska gå på järnväg i framtiden, säger Benjamin Blomquist.

Han konstaterar att tågtrafiken är mer invecklad än lastbilstransporterna.

– Du köper tid på spåret ett år i förväg, och då måste du veta vad du ska göra då. Var man vill vara och vilka dagar.

Ett spår för gruvan

Förutom huvudspåret in till Älvsbyhus går det även ett spår in till Polarbröd och ett till ingenting – just nu.

– Nummer tre är eventuellt för Bolidens Lavergruva, men inget är beslutat. Koppar har en helt annan logistik än stål, så det är viktigt för oss att ha infrastuktur om det skulle bli en gruva. Koppartågen från Aitik går ju förbi här, säger Pär Jonsson.

Kommunalråd Helena Öhlund är särskilt nöjd över miljöperspektivet.

– Vi har ju skrivit på ett borgmästaravtal som innebär att vi ska minska koldioxidutsläppen med 20 procent i kommunen, och det här är ju en viktig del i att följa det avtalet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om