"Går inte att klara sig utan kommunikatör"

Älvsbyns kommun hade inte klarat sig utan kommunikatör i det läge de var inne i. Det säger Lyssnen kommunikations ordförande Jenny Hakeberg som inte vill kalla deras tjänster för PR, public relations.

Jenny Hakeberg, ordförande i Lyssnen kommunikation, säger att de har ett avtal med kommunikationstjänster och att fokus har legat på krishantering. "Att bedriva PR-arbete i en kommun är inte möjligt och inte heller önskvärt."

Jenny Hakeberg, ordförande i Lyssnen kommunikation, säger att de har ett avtal med kommunikationstjänster och att fokus har legat på krishantering. "Att bedriva PR-arbete i en kommun är inte möjligt och inte heller önskvärt."

Foto: Simon Eliasson

Älvsbyn2023-12-12 17:00

Lyssnen kommunikations ordförande och delägare Jenny Hakeberg säger att de har ett avtal med Älvsbyns kommun om kommunikationstjänster som sträcker sig till juni nästa år.

– De hade ett snabbt uppkommet behov eftersom deras ordinarie kommunikatör inte kunde jobba med kommunikation under en period, säger Jenny Hakeberg som är en av konsulterna som varit inkopplad.

Enligt henne är det vanligt att byrån anlitas för att täcka upp när företag och myndigheter har brist på kommunikatörer.

– Är man dessutom i det läge som Älvsbyn var i så går det inte att klara sig utan kommunikatör. Det tror jag inte någon hade rott i land med, säger Jenny Hakeberg.

Hon säger att det har varit ett stort intresse från media om just LVU-fallet och att det har varit mycket fokus på krishantering.

– Det är klart att mycket av tiden har gått till att jobba med det, säger Jenny Hakeberg.

undefined
Jenny Hakeberg, ordförande i Lyssnen kommunikation, säger att de har ett avtal med kommunikationstjänster och att fokus har legat på krishantering. "Att bedriva PR-arbete i en kommun är inte möjligt och inte heller önskvärt."

Lyssnen kommunikation marknadsför sig som en byrå som jobbar med strategisk kommunikation och PR. Liksom Anna Lindberg menar dock Jenny Hakeberg att Älvsbyns kommun inte har anlitat dem för några PR-uppdrag.

– Det stämmer att vi har den typen av uppdrag, dock inte i det här fallet.

Hon konstaterar att det finns många definitioner av public relations, men hennes uppfattning är att det inte går att applicera på kommuner.

– PR gör man i den privata sektorn, eller hos intresseorganisationer, den görs till exempel för att stötta ett bolags affärsmål och ska underförstått gå att styra på något sätt. Att bedriva PR-arbete i en kommun är inte möjligt och inte heller önskvärt. Jag vet ingen kommun som gör det, kanske om man har ett kommunalt destinations- eller näringslivsbolag som jobbar med platsvarumärke.

Jenny Hakeberg, som bland annat har en bakgrund som projektledare och kommunikationsstrateg på Region Norrbotten, jobbade nära Anna Lindberg när hon var regional utvecklingsdirektör. Hon vill inte kommentera om det kan ha varit orsaken till att Anna Lindberg valde just hennes kommunikationsbyrå.

– Vi har fått en förfrågan och lämnat in ett anbud. De har godtagit den och vi har skrivit ett avtal. Varför de valde oss måste de svara på. Jag vet inte om det är fler som tillfrågats, säger Jenny Hakeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!