Fullt av liv i Älvsbyns gamla stationshus
Uppvuxen vid Älvsbyns station är det kanske inte helt märkligt att ett av tvåårige Viktor Backmans första ord var "tåg". Han bor med sin mamma Marika Simonen i stationshuset, som fortfarande har öppet för väntande resenärer men också cafébesökare och hyresgäster.
Foto: Therese Hedman
Efter två år på jorden, och i stationshuset, är han fortfarande fascinerad av trafiken som tuffar på utanför huset. När han var tre månader gammal flyttade han och mamma Marika Simonen in i en av husets två lägenheter. Stora, gamla fönster, rymligt kök och en rejäl takhöjd var vad som lockade när den lilla familjen bestämde sig för stationshuset.
Skakig vardag
Älvsbyns stationshus stod färdigt 1894 för resenärer och järnvägspersonal. Förutom privata hyresgäster inrymmer huset i dag också café och vänthall, rakt nedanför Marika Simonens lägenhet.
- Nackdelen med att bo här är att det är väldigt lyhört, speciellt på kvällarna när folk vistas i vänthallen. Och när tågen kör förbi skakar hela huset så pass att jag då och då får putta tillbaka porslinsfigurer på hyllan. Men man vänjer sig.
Medveten tvååring
Att som för Viktor Backmans del växa upp alldeles bredvid järnvägsspåret innebär många roliga fordon att kika på, men också en extra risk med tanke på närheten till tågen.
- Men det har gått jättebra, Viktor är mycket medveten om att han absolut inte får vara på rälsen, säger Marika Simonen.
Källardricka 1894
På bottenvåningen finns sedan flera år tillbaka ett dagöppet café. Men redan när huset var nytt fanns samma verksamhet på plats, då i tredje klassens väntsal där det serverades kaffe och "källardricka" till resenärerna.
- Det måste väl vara någon form av svagdricka, gissar Annica Lindgren som sedan december förra året driver det nuvarande caféet tillsammans med Staffan Berglund.
Efter 20 år inom vården bestämde sig paret för att sadla om och köpte upp verksamheten i stationshusets bottenvåning.
- Jag ångrar mig inte en sekund, det här är jätteroligt. Och man känner husets ålder och historia i väggarna. Däremot tågljuden har jag helt slutat höra, säger Annica Lindgren.
FAKTA Älvsbyns station
1894 invigdes stambanan i Älvsbyn och då stod även stationshuset på plats. På övervåningen fanns redan då två mindre lägenheter för stationsföreståndare och stationskarl.
1912 gjordes en tillbyggnad på stationshusets södra gavel för att göra plats för en ny banmästarbostad.
På bottenvåningen låg vänthallarna som var uppdelade efter klass (1: a, 2:a och 3:e). Det fanns även en liten väntsal för ickerökare samt en sittvrå för damer.
Piteåbanan öppnades 1915. Fyra år senare fick stationshuset elektrisk belysning indraget.
1972 lades persontrafiken mellan Älvsbyn och Piteå ned.
Källa: Projekt Byakistan, Älvsbyn.
1912 gjordes en tillbyggnad på stationshusets södra gavel för att göra plats för en ny banmästarbostad.
På bottenvåningen låg vänthallarna som var uppdelade efter klass (1: a, 2:a och 3:e). Det fanns även en liten väntsal för ickerökare samt en sittvrå för damer.
Piteåbanan öppnades 1915. Fyra år senare fick stationshuset elektrisk belysning indraget.
1972 lades persontrafiken mellan Älvsbyn och Piteå ned.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!