Fullmatad sommar för gatorna i Älvsbyn

Det blir full fart för Älvsby energis gatuavdelning nu när vägarbetssäsongen drar igång. Det ska asfalteras, byggas nya återvinningsstationer, cykelvägar och mycket annat.

Gång- och cykelvägen sträcker sig till korsningen ner till värmeverket. Nu ska sista etappen färdigställas, asfalteras och belysas till invigningen i september.

Gång- och cykelvägen sträcker sig till korsningen ner till värmeverket. Nu ska sista etappen färdigställas, asfalteras och belysas till invigningen i september.

Foto: Håkan Öberg

Älvsbyn2019-05-13 21:00

Ett av sommarens stora arbeten är att färdigställa gång- och cykelvägen bredvid industrivägen. De första etapperna går mellan Timmersvansen och värmeverket. Nu ska sista sträckan till Nyfors göras färdig i takt med andra grävjobb ger grävmassor att fylla med.

– Det ska vara helt färdigt till den 22 september då det är cykelns dag. Det blir en liten invigningsceremoni då. Vi kommer samtidigt att ta bort belysning efter industrileden för att styra bort gångtrafiken till GC-vägen där vi sätter upp belysning, säger Anders Berg, gatuansvarig på Älvsbyns energi.

Löv- och Lönngatan har varit uppgrävda och utan asfalt på grund av det stora VA-projektet. De blir nu bland de första sakerna som man kommer att ta itu med i sommar.

– De ska beläggas. Även cykelvägen förbi stigarna hör till det här projektet. Vi kan räkna med att det ska vara belagt och klart före semestern, kanske veckan efter midsommar. Sen blir det lite justeringsjobb med matjord på gårdarna och sånt, säger Anders Berg.

Sedan ska man bygga två nya återvinningsstationer. En vid brandstationen och en vid reningsverket för att ersätta de som finns där. Guppet vid Stigarnaviadukten ska fixas. En ny pendlarparkering är på gång vid reningsverket. Övergångsställen vid Ica ska belysas. Fartdämpande åtgärder ska tas efter stationsgatan innan Resecentrum. Parkgatan kommer att grävas ur och förstärkas för att klara alla tunga skolbussar. Sedan vägen smalnades av kör alla i samma spår, så vägen är sprucken och har mycket spårbildning.

Ni ska inte dämpa farten på Parkgatan också?

– Det har redan försökts. Det är avsmalnat och det är förbud att stanna, men det är ingen som bryr sig. Tanken var att föräldrarna skulle lämna barnen vid ishallen istället. I min åsikt är det farligare nu än när vägen var bredare, för nu kliver de bara ut rakt i trafiken. Vi hoppas att föräldrarna lär sig istället, säger Berg.

Hela centralorten ska skyltas om till 30. Det är inte helt klart när det blir eftersom det är sagt att det ska överklagas.

– Det är ganska många skyltar det handlar om. Alla 40 ska bytas mot 30, och många nya skyltar tillkommer. Eftersom att det är 40 på vissa matarleder så måste man upp med nya stolpar och skyltar in till kvarteren, säger Berg.

Han räknar med att det handlar om en veckas jobb ungefär.

Vad kommer det att kosta?

– Jag har det inte klart med offerter och sånt. Men det är väl minst 50 skyltar och 15 nya stolpar som ska upp. Jag tror vi kan grovt räkna med runt 40 000 kronor innan det är skyltat och klart, säger Berg.

Det kommer också att göras en hel del på industriområdet. Sedan Polarbröd byggde ut så har trafikflödet ändrats ganska markant, vilket kräver åtgärder på fabriksgatan som får ny beläggning.

– Det blir också före semestern. Där ska vi även göra siktförbättringar i korsningarna. Det har som blivit nya huvudstråket så all trafik går där. I korsningen mot Samhall ska vi schakta ner lite och ta ner lite träd så man får bättre sikt upp mot backen, säger Anders Berg.

Man kommer även att sätta upp gatljus på Amperevägen och Ledningsvägen som i dag är obelyst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!