Frisk satsning bär frukt

Personalen på Konsum i Älvsbyn är numera hälsodiplomerade. Stavgång, yoga, chigong och massage - aktiviteterna för att hålla sig friska är många. Tre hälsoinspiratörer driver arbetet framåt och målet på sikt är en friskare personal och lägre sjukfrånvaro.

Älvsbyn2006-03-31 00:00


Konsum Norrbotten satsar på friskvård. Sedan ett år tillbaka har man jobbat intensivt för att få ner sjukskrivningarna och få en friskare personal. Nu har arbetet belönats med ett friskhetsdiplom som ska hängas upp i butiken. Varje anställd har också tilldelats 1 000 kronor som får läggas på valfri aktivitet inom friskvård.

Inspirera till friskvård

Det hela började med att Konsum Norrbotten valde ut åtta butiker i länet för en långsiktig friskvårdssatsning. Varje utvald butik fick sedan utse hälsoinspiratörer som skulle driva arbetet framåt i samarbete med Korpen.

I Konsumhallen i Älvsbyn valdes Gisela Sandberg, Helen Långström och Britt-Marie Lundström ut för att inspirera de andra 30-talet anställda till friskvård. Hälsoinspiratörerna åkte på utbildningsdagar i Hälsans hus i Luleå och sedan körde man igång på hemmaplan.

De anställda provade stavgång, yoga, chigong och massage. Olika aktiviteter passade olika anställda. På Konsum i Älvsbyn betonar man att man inte är några träningsgurus men att träning i lagom mängd, anpassad efter var och ens förutsättningar har blivit ett vinnande koncept.

Positivt gensvar

- Vi har försökt ordna aktiviteter som inte bara handlar om träning utan som också ger en social bit som också är viktig för hälsan, säger Gisela Sandberg, som berättar att höstens traditionella surströmmingsfest, utlokaliserades till en by utanför Älvsbyn så att många skulle tvingas promenera till festen.

Andra aktiviteter som fått positivt gensvar är bowling och 10-minutersmassage. Det sistnämnda har några ur personalen fått utbildning i.

- Massagen har varit jättelyckad med tanke på det jobb vi har med pass i kassan, tunga lyft och så vidare, säger Gisela Sandberg.

Motionslistor

För att få kontinuitet i träningen har man gjort upp motionslistor där de anställda fått skriva upp hur de motionerat och hur länge. Inledningsvis gjordes också en hälsoprofil av alla anställda där hälsostatusen antecknades. Vid jul, cirka ett år senare gjordes en uppföljning och visst har arbetet gett resultat.

- Det syns tydligt på uppföljningen att personalen mår bättre och är friskare, säger Gisela Sandberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om