Framtidens elbilar vintertestas i Älvsbyn
Elbilar sägs vara framtiden, men hur tål de Norrbottens klimat? Just det ska testas i Älvsbyns kommun på företaget Arctic Falls banor. - Det händer fruktansvärt mycket på elbilsfronten i södra Sverige, men väldigt lite här uppe, säger Robert Granström, konsult för Test Site Sweden.
Fredrik Lundh, riksdagsman, var en av S-politikerna som i går kom till Älvsbyn för att bland annat diskutera framtidens drivmedel. "Det krävs att någon kommun går i täten och upphandlar elbilar", sa han.
Foto: Therese Hedman
- Det här med elbilar händer nu, det håller på att bli verklighet efter 20 års diskussioner. Och det gäller att Norrbotten är med och påverkar. Annars kommer folk söderut att köra elbilar medan vi i norr får fortsätta med dyra och mindre miljövänliga bränslen, säger han.
"Ingen skoteroverall"
TSS ska nu, i samarbete med Älvsbyföretaget Arctic Falls, ta fram tester för elbilar så att de kan utvecklas även för kallt klimat. Projektet startade redan i fjol, men nu görs nya prov med hopp om att få fram en handbok för andra i elbilsbranschen. Hur bilarna fungerar i kallstart, hur batterierna tål kylan och hur värmen hålls uppe i kupén, är några av frågorna som ska besvaras i Älvsbyn.
- Det man bekymrar sig för i Stockholm är att få upp laddningsstationer lite överallt. Det berör inte oss eftersom vi har tillgång till motorvärmare och uttag hemma och på arbetet där bilarna kan laddas, säger Robert Granström och fortsätter:
- Det som är en nyckelfråga för oss är att testa bilarna i kallt klimat. Man vill ju inte behöva dra på sig skoteroverall så fort man ska köra bil.
Vision till 2020
Bil- och elindustrins vision är att det om tio år ska rulla 600 000 elfordon på våra svenska vägar. Men det som gör köparna betänksamma är främst batteritiden, tror Robert Granström.
- Ska man köra långa sträckor behövs en elhybrid som även har förbränningsmotor. Men du ska kunna ta bilen till jobbet i Luleå, ladda den där under dagen och sedan köra hem igen, säger han.
"Hybrider krävs"
I går träffade Robert Granström och Arctic Falls ledning tre av länets S-riksdagsledamöter som bjudits in till Älvsbyn av kommunalråd Bill Nilsson. Politikern Fredrik Lundh, ursprungligen Korsträskbo, sa så här om framtiden för elfordon i länet:
- För det första behövs någon kommun som går i täten och upphandlar elbilar. Sen måste vi politiker även tänka på att alternativa drivmedel kan bli ett hot mot mackar i glesbygden. Men jag tror inte att elbilar i cityvariant är optimalt för länet. Det kommer att krävas hybrider.
FAKTA Elbilar
Kostnaden för en elbil är omkring tre kronor per mil i driftskostnad, enligt Robert Granström.
I nuläget rullar elbilar i flera kommuners tjänst i södra Sverige. Men blir det kallt ute krävs kompletterande värme i kupén, exempelvis i form av dieselvärmare.
För att det ska bli en positiv miljöeffekt av elbilar måste elen vara ren och inte enbart komma från exempelvis kolkraftverk. Enligt energibolaget Fortum minskar koldioxidutsläppen med mellan 60 och 90 procent om elen tas från en genomsnittlig nordisk produktion.
I nuläget rullar elbilar i flera kommuners tjänst i södra Sverige. Men blir det kallt ute krävs kompletterande värme i kupén, exempelvis i form av dieselvärmare.
För att det ska bli en positiv miljöeffekt av elbilar måste elen vara ren och inte enbart komma från exempelvis kolkraftverk. Enligt energibolaget Fortum minskar koldioxidutsläppen med mellan 60 och 90 procent om elen tas från en genomsnittlig nordisk produktion.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!