I december 2005 blev Anna Borgeryd och Karin Jonsson Bodin huvudägare i Polarbrödskoncernen. Döttrarna till Kjell och Margareta Jonsson blir femte generationen i rakt nedstigande led som ska föra den framgångsrika bageritraditionen i Älvsbyn vidare.
Koncernen de ansvarar över är Sveriges tredje största matbrödstillverkare. Förra året hade Polarbröd i medeltal 367 anställda, omsatte 579 miljoner kronor och bakade 32 911 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne.
Lägg därtill distributions- och försäljningsbolaget Allbröd som sysselsätter lika många personer och där Polarbröd är majoritetsägare.
Färg vilseledande
Att baka är en sak, att sälja en helt annan. Vad vi äter har blivit mode och väldigt trendkänsligt.- Alla gör vi våra dagliga val och bröd har på senare år hamnat väldigt mycket i fokus ur hälsosynpunkt, säger Jonsson Bodin.
Råden är många men inte alltid med sanningen överensstämmande.
- Ett generellt råd har varit att välja bort ljust bröd till förmån för mörka men färgen avslöjar inte vad som är nyttigt. Råg är hälsosamt men ger exempelvis ljusare bröd än vete. Limpan som innehåller mycket socker är mörk.
Fibrer, fullkorn och surdeg kan göra degen mörkare. Men brödets färg beror också på hur det är bakat och vilken andel malt och mörk sirap det innehåller.
Uppåt igen
- Många mörka bröd är hälsosamma men det finns även ljusa bröd som är lika nyttiga, hävdar Jonsson Bodin.Hälsotrenden fick ett tag negativa effekter för Polarbröd. Inte minst slog hälsoprofeternas råd hårt mot tunnbrödsförsäljningen.
- Å andra sidan gjorde det att vi lyfte oss i håret och blev proffsigare bland annat genom att ta fram ett antal produktnyheter. Nu pekar siffrorna uppåt igen, förklarar Jonsson Bodin.
Nytt varumärke
Bland annat har Polarbröd tagit fram ett det första mjuka brödet med 100 procent fullkorn utan tillsats av socker. Denna månad lanseras också ett helt nytt varumärke; Världens bröd.- Folk reser mer och mer. Det gör att intresset för exotisk mat ökar. Därför har vi gjort ett urval av recept på andra kulturers hällbakta bröd. I Sverige finns många med en annan kulturell bakgrund men vi vänder oss också till svenskar som vill ha matglädje och njutning.
Pita, Lavash, Foccacia och Chapati blir de första bröden som ingår i varumärket Världens bröd.
Bäst i test
Dessutom kan Polarbröd glädja sig åt framgångar i olika hälsotester. Vid en undersökning gjord av Göteborgs-Posten av de 20 mest sålda svenska matbröden placerade sig Polarkraft Extrem och Rågkaka 30-pack etta respektive tvåa på listan över Sveriges nyttigaste bröd.- Det är förstås värdefullt. Speciellt roligt att just rågkakan, som är ljus, hamnade så högt. Förhoppningsvis kan vi därmed få bort myten om att färgen avgör vilket bröd som är nyttigast.
Överhuvudtaget har klimatet hårdnat i den svenska dagligvaruhandeln.
- De stora butikskedjorna ställer allt hårdare krav bland annat på färdiga lanseringsplaner. För att lyckas krävs ett omfattande arbete även på marknadsföringssidan, säger Jonsson Bodin.