Piteå-Tidningen var först med att uppmärksamma att Frälsningsarméns lokala kår i Örnsköldsvik hade välsignat produktionen av kolsyrat vatten i Älvsbyn.
En testproduktion flaskor "Välsignat vatten" med Frälsningsarméns sköld har sedan sålts av en lokal icahandlare i Örnsköldsvik som ville stödja kårens arbete.
- Vi välkomnar och vill uppmuntra alla lokala initiativ men den här idén har också bäring i Frälsningsarméns varumärke skölden. När det gäller att använda skölden så måste det alltid förankras i ledningen innan man lanserar det, säger Bert Åberg, informationschef på Frälsningsarméns högkvarter.
"En varumärkesfråga"
Frälsningsarmén vill inte ha sin logotyp på flaskan och stoppar därmed försäljningen.
- Att inte fortsätta det här är i första hand en varumärkesfråga. Men det finns också en otydlighet i kommunikationen med begreppet välsignelse, säger Bert Åberg.
Två kronor av försäljningen av välsignat vatten gick till Frälsningsarméns arbete med att hjälpa utsatta människor.
- Om en enskild företagare vill sponsra frälsningsarmens arbete välkomnar vi förstås det, men spelreglerna måste vara tydliga, säger Bert Åberg.
"Gilla läget"
Kårledaren Christer Eklöf, som ville lansera vattnet över hela Sverige, berättar för tidningen Världen att mottagandet bland de olika församlingarna i Örnsköldsvik har varit mycket positiv.
Till PT säger han att det är tråkigt att produkten stoppas och Frälsningsarmén i Örnsköldsvik har nu tagit bort informationen om välsignat vatten på sin lokala hemsida.
- Vi kan inte göra något åt det. Vi får gilla läget här bara. Mer kan jag inte yttra mig, säger Christer Eklöf.