säkras för cyklisterna. Den
senare rundans sträckning går delvis längs väg 664.
Folkpartiet påpekar att trafiksäkerheten inte är tillfredsställande längs de populära cykelslingorna i dag, något som myndighetsnämnden instämmer i. "Det är önskvärt att oskyddade trafikanter skiljs åt från biltrafik genom nivåskillnader eller genom att åstadkomma skilda körfält genom att sätta upp staket
eller på annat sätt", skriver nämnden i sitt yttrande till kommunstyrelsen.
Kostnadsfråga
Enligt myndighetsnämnden bedöms kostnaderna för åtgärderna bli höga, framför allt längs vägarna 374 och 664 som Vägverket ansvarar för.- En cykelväg broarna runt är knappast den högst prioriterade åtgärden inom Vägverkets vägnät i Älvsbyns kommun, men nämnden anser ändå att frågan ur ett trafiksäkerhetsperspektiv förtjänar att lyftas upp, säger ordförande Thor Lindgren, s.
- Iordningställandet av
cykelvägarna skulle kunna genomföras i samband med framtida underhållsåtgärder på berörda vägar. Därför föreslår myndighetsnämnden att kommunstyrelsen uppvaktar Vägverket i frågan.
Miljövänligt
Vad gäller åtgärder inom kommunens eget vägnät och övriga saker som behöver göras för att ordna cykelvägen "lilla brorundan" anser myndighetsnämnden att ett kostnadsunderlag bör tas fram innan kommunfullmäktige fattar det avgörande beslutet.Myndighetsnämnden vill över huvud taget uppmuntra kommuninvånarna att använda cykel på kortare sträckor istället för att ta bilen.
- Ur miljösynpunkt är det en klar fördel att cykla. Ju fler som låter bilen stå, desto bättre, säger Thor Lindgren.