Kaffestugan uppe i naturreservatet förvandlas till vildmarksrestaurang i samarbete med Brian Bojsen. En krögare som blev tv-kock och sen gjort Youtubekarriär på att resa världen runt och laga skandinaviskt inspirerad mat över öppen eld utomhus. Nu teamar Ken och Johan från EXP Norrland upp med Brian och Martin från Wild Scandinavian Cooking upp för att göra naturreservatet ännu mer spännande.
– Efter corona drog igång så började vi resa runt och göra Youtubefilmer om fiske, jakt och att laga det i naturen. De två senaste åren har vi försökt få upp fler människor för att visa dem naturen i Skandinavien. Vi var i Arvidsjaur i två år på vintern. Sen träffade vi Ken och Johan som har turistturer på skoter för att verkligen ta sig ut i naturen och det klickade perfekt. De berättade om det här stället så nu ska vi köra det här i samarbete med varandra, säger Brian Bojsen.
Brian och hans vapendragare Martin Schwartze har slagit upp ett utomhuskök bredvid kaffestugan. Johan Håll från EXP Norrland har köttet då han också driver Hålls Lantbruk.
– Det är det här vi älskar att göra. Det blir en hel upplevelse för gästerna. De får se maten, fisken, köttet tillagas över öppen låga utomhus. Med köttet från Johans lantbruk ska vi göra det här till världens bästa biffställe. Vi vill att folk ska vallfärda hit inte bara för naturen utan för att de hört hur bra maten är, säger Brian Bojsen.
EXP Norrland har också hand om naturreservatet, turistinformationen och de har fått förnyat kontrakt att driva Selholmen som de gjorde första gången förra sommaren.
– Uppenbarligen var inte vädret med oss förra året, men det var bra för att lära oss att driva campingen. Nu har vi fått kontraktet mycket tidigare och har tid att börja göra stället bättre. Och så hoppas vi det här fina vädret fortsätter i sommar, säger Ken Hick, EXP Norrland.
Kaffestugan med restaurangen driver de tillsammans med Hotell Storforsen som är en jättebra samarbetspartner för företaget. Ken tror att turistindustrin är på väg att blomstra i Älvsbyn och Norrbotten. Från att vara helt dött under corona.
– Under pandemin fick jag ta lite andra jobb. Men det har vuxit och vuxit sedan coronan. Varje år hittar vi nya partners, som killarna här från Wild Scandinavian Cooking, och andra. Det är fortfarande främst tyskar som hittar upp hit, säkert nittio procent. Men vi börjar se fler fransmän, några österrikare då och då. Med natointrädet kanske vi börjar få fler Amerikaner. Det blir otroligt kul att se, säger Ken Hick.
– Vi är alltid öppna för att jobba med andra lokala turistföretagare också. Vi ser det inte som konkurrens utan något som vi alla vinner på, säger Johan Håll.
Årets vintersäsong har varit den överlägset bästa för turistföretagarna, trots den extrema kylan har turister velat ta sig ut i Norrbottens vildmark med skoter. Det är något som Ken haft i sitt företag Thorsen Tours tidigare men de har nu lagt all sån verksamhet under EXP Norrland.
– Nu är vi på väg in i kajaksäsongen och fiskesäsongen. Vi ska utveckla en tredagarstur med kajak och fiske framöver har vi tänkt oss. Nu hoppas vi konferensgrupperna kommer igång snart också, det är bland det roligaste vi gör, att ta hand om lite större gruppen och leka runt lite dem i några timmar och få igång dem lite på konferense, säger Ken Hick.