I september i fjol satte Peab spaden i marken och påbörjade bygget. Snart är det dags för personalen på RFN att lämna den dåliga arbetsmiljön i det nuvarande flygledartornet och flytta in i det nya toppmoderna bygget med en prislapp på runt 70 miljoner kronor.
– Utvändigt ser det färdigt ut men det finns fortfarande jobb att göra på insidan. Vi räknar med att kunna ta det i drift kring midsommar 2017, säger Mats Hakkarainen, provplatschef på Vidsel test range.
Det är framför allt en hel del teknik som ska in i den nya byggnaden.
En utvändig besiktning har redan skett och Mats Hakkarainen är nöjd med entreprenörens arbete.
Tornets design är hämtat ur bilsportens värld.
– Vi ville ge intrycket av fart även utifrån sett och försöka fånga farten i ett JAS-plan. Så vi har tittat på Formula 1-bilar och tagit fartränder därifrån, sa arkitekten Niklas Granljung, A och D Arkitektbyrå, till PT i fjol.
Det nya tornet är placerat i mitten av landningsbanan på kommungränsen mellan Älvsbyn och Arvidsjaur.
Det gamla tornet ska rivas och dessutom ska det byggas en kombiplatta – en slags jätteparkering för JAS-plan.
Man har under de senaste åren påbörjat satsningar för 320 miljoner kronor. Förutom flygledartornet och kombiplattan har man även köpt in en ny målrobot.
Nu återstår det bara en ny radar men enligt provplatschefens senaste besked får man ingen ny radar till basen före 2018 som tidigast.