Fjärrundervisning i modersmålet
Det saknas både lärare och ekonomi för att landets kommuner ska kunna erbjuda den lagstadgade modersmålsundervisningen till elever på grundskolan. Nu är en unik lösning på gång i Norrbotten, genom fjärrundervisning där länets kommuner samarbetar.
"I januari startar de första försöken med fjärrundervisning i modersmål. Projektet med språknätverket här i Norrbotten är unikt för landet", säger Marina Eklund, projektansvarig.
Foto: Therese Hedman
- Bara inom arabiskan finns över 40 olika språk, och i meänkieli finns sju olika nyanser. Det finns ingen kommun i landet som klarar att uppfylla modersmålskravet, säger hon.
Samiska och ryska först
För den enskilda kommunen blir undervisningen en dyr historia; bara för Älvsbyn skulle den kosta tre miljoner per år. Men Norrbotten har en lösning i sikte. Kommunförbundet, med Marina Eklund som projektledare, har startat ett projekt som bygger på fjärrundervisning där alla kommuner i länet ska samarbeta för att nå högre måluppfyllelse.
Tanken är att en lärare i ryska i exempelvis Arjeplog ska kunna undervisa elever i Älvsbyn, Arjeplog, Piteå och Kiruna med hjälp av internet och webbkamera.
- Vi kommer starta i januari 2009 med fjärrundervisning i ryska och nordsamiska och fortsätter med fler språk eftersom. Det som saknas är inte tekniken utan lärarresurserna, säger Marina Eklund.
Lärare saknas
För att få tag på personer som kan lära ut exempelvis arabiska, thailändska och persiska hoppas nu Marina Eklund på att initiera ett samarbete med Migrationsverket.
- På så sätt skulle vi få fatt i kompetenta lärare med modersmålskunskap. Vi behöver deras resurser, säger Marina Eklund.
Modersmålsprojektet i länet har fått stor uppmärksamhet i resten av landet och enligt Marina Eklund är bland andra Västerbotten är intresserade av att ta till sig konceptet.
Modersmål i Norrbotten
Enligt skollagen är en kommun skyldig att ge grundskoleelever modersmålsundervisning om de tillhör något av minoritetsspråken meänkieli, samiska, finska, romani chibi eller jiddisch.
Kommunen bör också ge undervisning i andra språk som delas av många elever. De vanligaste språken i Norrbotten, i vilka undervisning borde förekomma, är: arabiska, thailändska, ryska, samiska och spanska.
Modersmålsundervisningen ska, förutom språket, innefatta hela kulturen och hjälpa barnets identitetsutveckling.
I Älvsbyn och Piteå är arabiska det största andraspråket med sammanlagt 75 elever som i dag inte får modersmålsundervisning.
Kommunen bör också ge undervisning i andra språk som delas av många elever. De vanligaste språken i Norrbotten, i vilka undervisning borde förekomma, är: arabiska, thailändska, ryska, samiska och spanska.
Modersmålsundervisningen ska, förutom språket, innefatta hela kulturen och hjälpa barnets identitetsutveckling.
I Älvsbyn och Piteå är arabiska det största andraspråket med sammanlagt 75 elever som i dag inte får modersmålsundervisning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!