Älvsbybon, som vill vara anonym, har väntat på att bli kallad till Sunderby sjukhus för en operation i mellanörat.
När brevet med kallelsen kom i veckan befann han sig på jobb i en annan kommun och bad därför sin sambo öppna kuvertet och redogöra för innehållet per telefon.
- Till att börja med verkade alla papper stämma, hon läste upp vilken tid jag skulle opereras och vilken läkare jag skulle ha, men sedan tystnade hon. "Vänta nu", sa min sambo, "här är ett brev till en kvinnlig patient som fått ändrad operationstid och som ska opereras av en annan läkare", berättar Älvsbybon.
- Då blev vi osäkra på vilken information som gäller min operation och vilken som gäller den främmande kvinnans. Min sambo försökte ringa öron- näs- och halsmottagningen i Sunderbyn och reda ut frågetecknen, men lyckades inte få tag på någon ansvarig.
Beklagar misstaget
Öronpatienten från Älvsbyn tycker det är obehagligt att det kan klicka på det här sättet med sjukhussekretessen.Vid öron- näs- och halsenheten i Sunderbyn har man förståelse för reaktionen.
- Det ska naturligtvis inte få förekomma att en kallelse hamnar hos fel patient och vi beklagar att det inträffat. Vi kommer att skriva en avvikelserapport på detta och se över rutinerna så att det inte upprepas, meddelar ansvariga sjuksköterskor.