Våren 2016 var Telias fibersatsning en stor snackis i Älvsbyn. Omkring 1 400 hushåll hade möjligheten att ansluta sig till Telias öppna fibernät.
För att satsningen skulle bli av behövde Telia ha med sig 40 procent av hushållen på tåget. Snudd på 40 procent gick med – och satsningen blev av.
Villaägarna skulle bara behöva betala 21 900 kronor i stället för ordinarie pris 34 900 kronor.
– Det var så billigt det skulle bli sa säljaren. ”Det kommer bara bli dyrare efter kampanjen”, sa han, säger Katarina Aldrin Nord.
Hon var en av alla Älvsbybor som nappade på kampanjpriset i fjol.
Knappt ett år efter att de drog i gång kampanjen är nu Telia tillbaka med en ny kampanj.
De erbjuder nya fiberkunder att ansluta sig till öppetfiber för 19 900 kronor. Låser man sig dessutom till Telia i 24 månader får man ner priset ytterligare 3 000 kronor.
– Får jag det för 5 000 kronor billigare tecknar jag självklart med Telia. De har inte ens hunnit gräva in fiber åt alla innan de sänker priset, trots att de enda löftet de kom med var att priset inte skulle gå ner, säger Katarina Aldrin Nord.
– Det är ju helt sjukt, och ringer man dit blir man nonchalerad.
Hon tycker att Telia måste backa och ge samma pris till alla kunder i Älvsbyn.
– Utan oss som tecknade i fjol hade det ju inte blivit någon satsning, och så gör de så här.
På sociala medier haglar kritiken mot Telia. Många Älvsbykunder känner sig lurade och vissa har även kontaktat Post- och telestyrelsen.
En av trådarna som växt sig störst är Elisabeth Nordström Öhmans inlägg på Telias Facebook-sida.
– Jag blev lite irriterad och skrev ett inlägg på deras Facebook-sida, och sedan har det rullat på. Vi som gick i bräschen för det här och talade varmt om det känner oss rätt lurade, säger hon.
Hon fick också höra att priset inte skulle sjunka.
– Vi tror att vi har fått ett bra pris, och innan de ens har grävt färdigt så har de sänkt priset till 16 900 kronor eller 19 900 kronor. Jag har full förståelse för att företag sänker priser, men då ska man inte luras. Ingen tycker om att bli lurad.
Efter mycket skriverier på Facebook har Telia till slut blivit mer tillmötesgående.
– De skriver inte om några avtal, men de försöker kompensera med antingen presentkort eller ett reducerat pris mot att man binder sig till Telia i 24 månader, säger Elisabeth Nordström Öhman.