Festligt när bruden hämtas för ringbyte

Mandeismens brudhämtningsritual är högljudd och traditionell. Hijran Akram, 23, sitter spänd av förväntan och väntar på blivande maken Bashar Rahd, 30.- Jag var 13 år när jag blev kär i honom, säger Hijran från Älvsbyn.

Irakiern och numera pitebon Bashar Rahd, 30, är först in i lägenheten på Björkgatan för att hämta Hijran Akram till festen och ringbytarceremonin i Piteå.

Irakiern och numera pitebon Bashar Rahd, 30, är först in i lägenheten på Björkgatan för att hämta Hijran Akram till festen och ringbytarceremonin i Piteå.

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2011-04-23 06:00

Familjen Akram från Irak sitter uppklädda i lägenheten på Björkgatan i Älvsbyn. Hijran Akram, 23, har brudklänningen på sig och väntar på att hennes blivande make ska komma från Piteå och hämta henne. Till sommaren gifter de sig, på skärtorsdagen byter de ringar. Enligt mandeismens tradition ska den blivande hustrun stanna med sin familj innan hon hämtas upp av maken.

Högljudd dans
När Bashar Rahd, 30, anländer med kortege dansar den irakiska släkten in i lägenheten. De sjunger, skrålar och kastar konfetti på bruden.

- De måste göra så för att vi ska bli lyckliga i framtiden. Vi visar glädje på det sättet, säger Hijran Akram.

De lämnar lägenheten och sätter sig i en mörktonad Audi. Paret har känt varandra länge, men spänningen syns i baksätet när hon kramar sin blivande makes hand.

Senare på kvällen anordnades en stor fest i Piteå. 150 inbjudna var där för att dansa, äta och se Hijran ta emot sin ring och gåvor av guld.

- Man blir lite blyg när alla tittar, säger hon.

Bashar och Hijran träffades hemma i Irak för tio år sedan och enligt henne var det kärlek vid första ögonkastet.

Han jobbar i Piteå och funderar på att öppna en egen pizzeria, medan Hijran vill bli klar med skolan i Älvsbyn, skaffa barn och sedan fortsätta att studera till läkare.

FAKTA Mandeism

Religionen har ungefär 100 000 utövare i världen, främst i Irak, södra Iran och Sverige.

Mandeismen uppkom på 200-talet, i slutet av antiken och har viktiga rötter gemensamma med judendom, kristendom och islam.

Religionen är dualistisk, det vill säga präglas av motsatser: ljus-mörker, gott-ont, rent-orent.

Det viktigaste sakramentet är dopet genom nedsänkning i rinnande vatten, vilket upprepas flera gånger under den troendes livstid.

I Iran och Irak har mandeismen av och till inte erkänts av ländernas islamska institutioner som en abrahamitisk religion. På 1990-talet lämnade många Irak och det finns flera tusen mandeér i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om