Fastighetsbolagets vd tror att en del bygger på missförstånd. De har ramavtal med Nomor som är deras skadedjurssaneringsfirma och följer deras rekommendationer.
– Jag tolkar det också som att det kanske skedde ett missförstånd vid andra tillfället där hyresgästen trodde att hon skulle behöva utföra resterande behandlingar själva. Det skulle givetvis Nomor göra, säger Annelie Vinsa, vd på Älvsbyns fastigheter.
Fastighetsbolaget menar också att första behandlingen fungerade.
– När de kom tillbaka så var det jättemånga döda skal och verkade ha lyckats ganska bra, säger Lars Nilsson, fastighetsförvaltare.
Men det fanns väl kvar levande djur så sent som vid besiktningen?
– Ja det kan ändå bli så att man måste dit två – tre gånger. Finns de kvar så kommer vi givetvis fortsätta behandlingen. Det ingår i vår försäkring så det är självklart att vi alltid reagerar på sånt, säger Lars Nilsson.
Om hyresgäster erbjuds en ersättningslägenhet under tiden beror på vad det handlar om för ohyra. I det här fallet var det inte aktuellt.
– I och med att vi har avtal med Nomor så kan de komma till oss och säga att hyresgästen måste ha ett annat boende. Några såna indikationer har vi absolut inte fått av dem, säger Lars Nilsson.
Angående ersättningar för tiden så tycker Nilsson att de har fått en bra uppgörelse.
– Förutom de här två månadernas uppsägningstid så var det också vissa skador i lägenheten vid besiktning som de inte behöver betala, säger Nilsson.