Trafikverket håller på att göra om Nyvägen och nedre delen av Storgatan inför att kommunen ska ta över underhållet 2023. Nyvägen blev ombyggd, asfalterad och öppen för trafik redan i år, men många vill ge Trafikverket bakläxa för fartguppen. Särskilt de som kör låga fordon.
– Jag har lyckats skrapa upp två oljetråg på fartguppen. Avgasröret har också gått av och det har hänt en kompis också. Fartguppen är ju höga som skyskrapor. Även pappa som kör en ny Toyota Hilux tycker att de är hemska och det är ju en hög pickup, säger August Olsson, som kör epa i Älvsbyn.
Ungdomarna som kör den klassiska raggen, eller "strögen" som det kallas nu för tiden, har fått anpassa sig efter att flera skadat sina fordon.
– Vi får köra omvägar istället. I alla fall vi som kör sänkta bilar och epor för de skrapar upp underredet för oss, säger Olsson.
Älvsbyns energi kommer att bli de som har ansvaret för gatan längre fram när arbetet är helt färdigt. De har legat på Trafikverket att göra något åt fartguppen innan de tar över, även om fartguppen är byggda inom Trafikverkets normer och regler.
– Om vi säger så här, det är inte på något sätt slutbesiktat och sista ordet är inte sagt. När vi tar över vägen så tar vi ju i så fall över ett bekymmer, säger Anders Berg, gatuansvarig.
Problemen finns inte bara för sänkta bilar och epa-traktorer.
– Det vi sett när vi varit där är att det blir problem för husvagnar, släp och husbilar med långt överhäng. Då skrapar stödbenen i asfalten. Det vi kan göra är att påtala och påpeka, fram till 2023 är det ju deras väg. Men jag vet att de är och tittar på problemet, säger Berg.
Trafikverket medger att guppen verkar ha blivit för skarpa. De var nyligt på plats för att slipa ner kanterna för att göra dem mjukare.
– Vi kommer att följa det här och se om det blev bättre av det. De kommer vara så här under vintern. Då jämnar snö och is ut det litegrann också. Är det stora problem med dem till sommaren så måste vi göra något åt dem under nästa år, säger Per Andersson, projektledare på Trafikverket.
Han menar att de i grunden är utförda som de ska. De har rätt höjd.
– Det vi försökt göra är att få till en mjukare övergång, men höjden är inom det som vi brukar bygga. Vitsen är ju att det ska gå väldigt sakta över de här. De är till för att få ner farten och för att folk ska ta det väldigt lugnt.