"En gång är en gång för mycket"

Misstaget med positioneringen av den livlöse Milo Andersson har fått SOS-alarm att se över hanteringen och vidareutbilda personalen.– En gång är en gång för mycket, säger Daniel Lundin, chef för SOS Alarm i Norrbotten.

Daniel Lundin, chef för SOS alarm i Norrbotten. ­(Arkivbild)

Daniel Lundin, chef för SOS alarm i Norrbotten. ­(Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

ÄLVSBYN2014-10-09 17:26

Milo Andersson fick vänta tjugoåtta minuter på att ambulansen från centrala Älvsbyn skulle ta sig de sju kilometrarna till förskolan i Korsträsk. Mamma Malin Nyberg är kritisk till hanteringen av larmsamtalet och anmälde SOS till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, direkt efter händelsen i november i fjol.

– Det vi kan göra är att beklaga det som har inträffat. Att vi har misslyckats med positioneringen och skickat ambulansen till fel by, säger Daniel Lundin.

Ska inte hända igen

Det ser mycket allvarligt på det som inträffat och har vidtagit åtgärder efter händelsen.

– Vi har sett över hanteringen och handläggningen och även genomfört en positioneringsutbildning. Vi har tryckt på vikten av det här, att man i varje ärende ska ta både ort och stadsdel för att undvika att det här ska hända igen. Vi vill ha nolltolerans när det gäller just sådana här ärenden och vi ska handlägga dem till hundra procent, säger Daniel Lundin.

Arbetar inte kvar

Att gator i samma kommun heter likadant är ett problem på flera håll i länet.

– I Kalix kommun finns det tre gator som heter samma, så det är viktigt att alltid vara noggrann med vilken det är.

Operatören som tog emot samtalet från Korsträsk har medgett att hon gjort fel och arbetar inte längre kvar vid aktuell SOS-central.

– Det är ingen operatör som har fått gå för det här. Det kan vara så att operatören har sagt upp sig av andra orsaker. Vi förflyttar ingen, utan är man operatör så är man operatör, säger Daniel Lundin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om