Elever med autism får egen skola

Nu ska Älvsbyelever med autismdiagnoser få en skola anpassad för dem, något som hittills saknats i kommunen. Senast höstterminen ska en mindre enhet stå klar där eleverna får chans att gå grundskolan utifrån sina individuella behov.

Skolchef Jan-Erik Backman och rektor Niklas Häggström är nöjda med att en Aspergersenhet äntligen ska bli av. "Vi har sett ett behov av anpassad grundskola för flera elever och räknar med att vara igång senast höstterminen 2011", säger Backman.

Skolchef Jan-Erik Backman och rektor Niklas Häggström är nöjda med att en Aspergersenhet äntligen ska bli av. "Vi har sett ett behov av anpassad grundskola för flera elever och räknar med att vara igång senast höstterminen 2011", säger Backman.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2011-02-05 06:00

Hittills har barn i Älvsbyn med autismspektrumdiagnoser, som Aspergers syndrom, gått i vanliga helklasser eller haft hemundervisning. Men lektioner i helklass fungerar sällan för eleverna, som ofta har oerhört svårt att koncentrera sig och hantera sociala situationer. Det har lett till att vissa barn varit borta från skolan under långa perioder, ibland ett helt läsår.

- Vi har insett att vi måste skapa en egen enhet för de här eleverna, utanför skolan. För det går inte att ge dem tillräckligt anpassad miljö inne i grundskolan, säger skolchef Jan-Erik Backman och fortsätter:

- De här barnen är ofta högpresterande och intelligenta och klarar själva kurserna bra. Men de sociala strukturerna fungerar inte för dem. De behöver därför en enhet i närheten av annan skolverksamhet, men inte mitt i den.

Samma grundskola
Därför ska nu en extern enhet skapas för elever mellan årskurs fyra och nio som har exempelvis Aspergers. Eleverna ska få sin undervisning i ett klassrum på Forum men ha tillgång till skolgård och matsal på Älvåkraskolan. Undervisningen ska baseras på samma läroplan som övriga grundskolan.

- Man sänker inte kraven för de här eleverna, utan ställer dem på ett annat sätt. Pedagogerna måste vara väldigt flexibla och se till varje barns individuella behov, säger Niklas Häggström, rektor Älvåkraskolan.

"Borde
funnits tidigare"
Skolan räknar med att mellan sju och nio elever i kommunen har behov av en anpassad enhet. PT har flera gånger skrivit om föräldrar som i många år efterlyst just en sådan skolform, men först nu blir den alltså verklighet.

Borde en sån här enhet kommit till tidigare?
- Ja, den borde funnits långt tidigare. Men det är en lång process att starta den och vi är väldigt måna om att enheten ska ha hög kvalité. Personalen är en jätteviktig del och kommer att handplockas, säger Jan-Erik Backman.

Senast till höstterminen 2011 ska den anpassade avdelningen stå klar med tre pedagoger som redan i dag jobbar med eleverna i den vanliga grundskolan. Kostnaden för enheten ska rymmas inom den ordinarie budgeten.

FAKTA Autismspektrumdiagnoser

Autismspektrum är ett paraplybegrepp som täcker in flera diagnoser, som Aspergers syndrom.

Personer med autistiskt syndrom kan vara mycket olika varandra. Ibland kan skillnaden vara så stor att det är svårt att förstå att de har samma diagnos.

Just Aspergers syndrom innebär en intellektuellt högfungerande person som har svårigheter med socialt samspel samt begränsade beteenden, aktiviteter och intressen.

I skolan är det viktigt att människor inom autismspektrumet får struktur, tydlighet och planering i allt från enskilda uppgifter till det övergripande.

Lärarna måste kunna se till varje elevs behov och anpassa studierna individuellt. Exempelvis måste en del elever ha egna studievrår i klassrummet för att inte störas av andra sinnesintryck.

Källor: autismforum.se samt skolverket.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om