- I årskurs nio ingår en fördjupningsuppgift där eleverna får välja om de vill göra den teoretiskt eller praktiskt. För dem som väljer praktiskt arbete resulterar det ofta i lite mer svårsydda kläder, som de kan använda till examen om de vill, förklarade hon medan hon beundrade årets resultat.
Mycket arbete
Hanna Gustavsson har jobbat flitigt i två terminer med att färdigställa sin barockklänning. Förutom en timmes textilslöjd i veckan har hon lagt ner åtskilliga frivilliga timmar hemma på att få sin uppseendeväckande klänning klar till examen.- Eftersom jag tycker om att sy, tänkte jag att det är bäst att ta chansen att göra någonting komplicerat då jag har tillgång till en som behärskar konsten och kan hjälpa mig, sa hon med en tacksam blick på Gun Kjell.
- Det var många svåra moment, men det gick till slut, konstaterade Hanna Gustavsson i sin eleganta kreation.
Matilda Edfast, som gett sig på att sy en modern festklänning med underkjol och därtill en kavaj, nickade igenkännande.
- Kavajen var svårast, sa hon och berättade att hon hållit på i två månader och använt sig av håltimmar för att få ihop tre timmar textilslöjd i veckan.
Olika modeller
Victoria Öhman och Mona Sundman har använt de senaste två terminernas textilslöjd till att sy var sin balklänning i siden.- Från början trodde jag inte att den skulle bli så fin att jag kunde ha den på examen, sa Victoria Öhman och fick medhåll av sin paranta klasskamrat.
Mimmi Garpebring har sytt en 60-talsinspirerad klänning med tillhörande pannband.
- För att göra det lite svårare har jag gjort några fickor, visade hon, märkbart nöjd med att hon valt en så användbar modell:
- Den här kan jag ha när som helst i sommar, en perfekt sommarlovsklänning!