Elbilsrallyt till polcirkeln

Det årliga elbilsrallyt är avgjort för femte gången. Under torsdagskvällen gick alla startande i mål utan några problem, men klimatet satte stopp för några av utmaningarna som var planerade.

Björn Nilsson som säljer BMW i LUleå badade i troféer när prisutdelningen var över.

Björn Nilsson som säljer BMW i LUleå badade i troféer när prisutdelningen var över.

Foto: Håkan Öberg

Älvsbyn2019-03-01 21:30

Elbilsrallyt "E-Grand Prix Nordic" anordnas av Celler-i-pojektet som finansieras av bland annat EU och ordnas med hjälp av bland annat Älvsbyns kommun och region norrbotten. Första året gick det i en egen regi innan det året därpå blev ett projekt för att visa offentlig sektor att det går att köra hållbart även i Norrbotten. Tidigare har man kört fyrkanten runt, men den här gången gjorde man istället ett polcirkelrace upp till Jokkmokk och dag två ner till Älvsbyn.

– Det slutade vara en utmaning att bara köra fyrkanten runt, det var alldeles för enkelt med dagens elbilar och de batterier som finns i dag, så då ville vi höja utmaningen ett snäpp, säger Robert Granström.

Tyvärr gick det inte helt som det var tänkt. I Jokkmokk skulle man köra på isbanan och i Älvsbyn skulle Högheden agera racebana under fredagen.

– Vi hade vädrets makter emot oss i år. Isen var full med vatten i Jokkmokk och Högheden var bara lervälling. Men vi fick ihop ett bra gäng ändå, säger Robert Granström.

Bara under de år som rallyt har körts så har det hänt en hel del med elbilarna.

– Första året var det ett par, utan att nämna något märke, som jag inte tycker uppfyllde kraven. Men vilken som helst av de från i år är helt fullvärdiga bilar med komfort och värme. I dag funkar allt på marknaden, säger Robert Granström.

Vad blir nästa utmaning? Köra med släp?

– Vi har faktiskt tänkt på det. Vi får se hur modiga vi är när vi planerar för nästa år. För många är det viktigt att kunna göra allting med bilen. Men annars idag så har hushållen ofta två bilar, när man byter ut en så kan man ju köpa en elbil då och ha kvar dieseln med kulan till de tillfällen den behövs, säger Robert Granström.

Rallyt går ut på att man ska komma så nära i tid enligt vad skyltningen säger. Tider och färdväg och allt sådant mäts av en låda som en grupp LTU-studenter byggt som examensarbete.

– Vi är supertacksamma till studenterna, de har gjort ett otroligt bra jobb, säger Robert Granström.

Årets vinnare i flera av klasserna blev Björn Nilsson som körde en BMW i3 som hade både lägst förbrukning och bäst tid.

– Jag har inte kört mycket elbil tidigare, vi har precis börjat sälja de här, det är första året. Men den har gått helt perfekt, även om jag drog på värmen ordentligt i bilen, säger Björn Nilsson, bilsäljare på Bavaria i Luleå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!