Dyrare transporter oroar företagare

Den rödgröna regeringen vill sänka transportbidraget för norra Sverige. Älvsbyhus vd Kent Johansson är kritisk till förslaget.– Det borde över huvud taget aldrig vara upp, enligt mitt sätt att se det, säger han.

Riksdagsledamoten Leif Pettersson (S) håller med Kent Johansson, och menar att transportbidraget är viktigt för Norrbotten. ”Det måste finnas pengar om konjunkturen vänder”, säger han.

Riksdagsledamoten Leif Pettersson (S) håller med Kent Johansson, och menar att transportbidraget är viktigt för Norrbotten. ”Det måste finnas pengar om konjunkturen vänder”, säger han.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2014-11-17 22:11

Under måndagen besökte Företagarna Norrbotten Älvsbyn tillsammans med fem färska riksdagsledamöter. Tanken var att ge en bild av hur företagsklimatet ser ut i regionen, och att det blev just Älvsbyn berodde på den kraftiga värdeökningen hos småföretagarna som gjort kommunen till bäst i landet. Efter att de besökt Älvsbyhus och Polarbröd stannade gästerna till hos Peter och Lotta Lundberg på P Lundbergs plåtslageri AB, som nyligt prisades som Årets Företagare i Älvsbyn.

"Steg i fel riktning"

Dagens stora diskussionsämne var regeringens förslag om minskade transportbidrag för de fyra nordligaste länen. I det rödgröna budgetförslaget skär man ned på bidraget från 449 miljoner kronor för 2014 till 401 miljoner kronor för 2015. Något som drabbar Polarbröd och Älvsbyhus hårt.

– Vi har inte räknat exakt på det än, men allt som är ett steg i fel riktning är ett steg i fel riktning. Det här är ett bidrag som har visat sig fungera, och det ger arbetstillfällen. Inte minst för oss, säger Kent Johansson.

"Glasklar reflektion"

Tack vare en bra marknad i Mälardalen har Älvsbyhus anställt fler personer i Älvsbyfabriken för att öka produktionen efter årsskiftet.

– Vi kan leverera våra hus härifrån och ner dit, kostnadsneutralt tack vare det här stödet. Om de börjar skära i det stödet så är det ju självklart att vi flyttar produktionen till Vålbergsfabriken som är närmast Mälardalen. Det är en glasklar reflektion hämtad från verkligheten, säger Kent Johansson.

Han menar att den nya siffran inte får bli en ny ram, och hoppas att det ser annorlunda ut redan 2016.

"Det är inte klokt"

Om det minskade stödet inte skulle öka, finns det en viss oro hos husjättens vd.

– Det är en hypotetisk fråga, men blir det ett mindre transportstöd så är det ingen bra signal. För oss som har fyra anläggningar i Sverige, så kommer det bli så att vi får flytta. Det är inte svårare än så. Fruktansvärt tråkigt, men ett faktum, säger han och fortsätter:

– Vi verkar i en så konkurrensutsatt så att det inte är klokt. Alla kostnader som vi drar på oss, det ska kunden betala. Inklusive ökad drivmedelskatt eller minskat transportstöd. Men vi är inte där än.

"Helst plussa på"

Även Socialdemokraterna i Norrbotten är kritiska mot förslaget. Riksdagsledamot Leif Pettersson sitter i trafikutskottet och var en av gästerna under måndagen.

– Om jag förstår det rätt så är stödet inte nyttjat fullt ut i dag, och det är därför man drar ner det. Men går konjunkturen uppåt och det blir bättre förutsättningar, då är det fel att dra ner, säger han.

Han konstaterar att transportstödet är viktigt för Norrbotten.

– Nu tar de pengar som inte används och det påverkar ju ingenting. Men vill man dra upp så måste pengarna finnas. Jag hoppas att det här är tillfälligt, och att man återtar och helst plussa på så fort som möjligt.

Vägslitageavgift

S och MP har även föreslagit en vägslitageavgift.

– Ytterligare en skatt på redan höga avgifter. Visst är tanken att försöka jämka ut den utländska trafiken som kan komma hit med slitna sommardäck och så vidare, undrar Kent Johansson, och får ett hummande ja som svar av Leif Pettersson.

– Men sätt en skatt på bara utländsk trafik då.

– Nej, det går inte. Vi har försökt, men vi får inte för EU, säger Pettersson.

– Då råder jag er att försöka igen. För så länge det blir dyrare, så slår det rakt och hänsynslöst mot oss, säger Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!