Dyrare resor för arbetspendlare

Intresset för fria bussresor i Älvsbyns kommun har ökat markant. Så mycket att kommunstyrelsen tvingats ändra reglerna för att klara budgeten 2009. Ungdomar och pensionärer berörs inte. Däremot måste arbetspendlare inom kommunen betala mera.

Ungdom upp till 20 år och pensionärer från 65 år åker fortfarande hur mycket buss de vill inom Älvsbyns kommun för 100 kronor per år.

Ungdom upp till 20 år och pensionärer från 65 år åker fortfarande hur mycket buss de vill inom Älvsbyns kommun för 100 kronor per år.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2009-01-21 00:15
I fjol våras införde Älvsbyns kommun ett registreringskort på 100 kronor per år för bussresor inom kommunens gränser. Orsaken var att man ville få ett mer tillförlitligt underlag hur mycket gratisåkandet nyttjas.
När Länstrafiken redovisade statistiken i november hade kommunfullmäktige redan spikat budgeten för 2009, närmare bestämt 425 000 kronor.
2008 ett succé
- Det visade sig att 2008 varit ett succéår med fler åkande än tidigare. Enligt beräkningarna skulle kostnaderna för i år öka till cirka 1 miljon kronor, berättar näringslivssekreterare Randolf Eriksson, som i det läget fick kommunstyrelsens uppdrag att se över regelverket för de fria bussresorna.
- Politiken var mycket tydlig med att ungdomar upp till 20 år även fortsättningsvis ska kunna åka fritt inom kommunen för 100 kronor per år. Likaså pensionärer från 65 års ålder och uppåt.
Erbjudas månadskort
Förslaget som Randolf Eriksson tagit fram går ut på att de som arbetspendlar inom kommunen ska erbjudas att köpa månadskort med 50 procents rabatt, precis som invånarna som pendlar till arbete eller skola i andra kommuner. Kortet ska gälla för 40 resor.
- Om man exempelvis bor i Vidsel och jobbar i Älvsbyn betalar man hälften av 1 175 kronor, det vill säga drygt 585 kronor i månaden.
Jämfört med det nuvarande 100-kronorskortet för ett helt år blir det alltså väsentligt dyrare att åka buss för den gruppen invånare?
- Ja, så är det. Å andra sidan har de som pendlar ut från kommunen samma rabattvillkor, svarar Randolf Eriksson.
Klartecken i styrelsen
Beräkningen bygger på att ett 50-tal kommuninvånare ska köpa tio månadskort per år.
- Ju kortare väg till arbetet, desto lägre kostnad, men för att ha lite marginal i budgeten har jag utgått från att de rabatterade månadskorten avser personer som har 30-40 kilometers enkel väg till jobbet, säger Randolf Eriksson.
- Det skulle innebära att kommunen får en kostnad på närmare 294 000 kronor för arbetspendlarresorna. Räknar man in övriga reseförmåner för ungdomar och pensionärer blir det cirka 21 000 kronor dyrare än vad som avsatts i 2009 års budget. Kommunstyrelsen har godkänt förslaget. Den 1 februari träder förändringen i kraft.
FAKTA Fria bussresor
Den 1 september 2003 infördes fria bussresor inom Älvsbyns kommun som ett steg i kommunens arbete för en bättre miljö. Förslaget kom från Centerpartiet i en motion till fullmäktige hösten 2002
Fullmäktige antog förslaget efter en del ändringar
Sedan försöket med gratisresorna började har kommunen betalat cirka 400 000 kronor per år till Länstrafiken, vilket motsvarar inkomstbortfallet för bolagets ordinarie bussturer inom kommungränserna
De fria resorna har fallit väl ut, vilket föranlett kommunen att förlänga avtalet med Länstrafiken ett år i taget
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om