Länstrafikens norm är att erbjuda alla sittplats i samband med landsbygdstrafik. Rör det sig om en kortare sträcka, upp till 7-8 kilometer, så kan det hända att resenärerna får stå om fordonet är besiktad för det. På sträckan mellan Tvärån och Piteå ska däremot inte resenärerna behöva stå, menar Länstrafikens trafiksamordnare Lars Nilsson.
– Tre-fyra mil låter, ja, då är min uppfattning att det inte ska vara stående. Då får de ju står i 45 minuter, och så länge ska vi inte låta folk stå i våra bussar, säger han.
"Köra förstärkning"
Situationen ska lösas med extrabussar, menar han.
– Vi ska köra förstärkning när det behövs. Är det bara enstaka resenärer som inte får sittplats kan man sätta in en personbil i stället. Det är ju vår entreprenör som ska göra sådant.
Sträckan mellan Älvsbyn och Piteå ligger egentligen på trafikplaneraren Ellinor Isaksson bord, och Lars Nilsson har inte stenkoll på läget. Men han menar att situationen måste lösas.
Måste ses över
– Är det så att vi permanent har ett antal resenärer som inte får sittplats, och som ska åka 45 minuter. Då tycker jag att det ska sättas in en permanent extrabuss, säger han.
Bussbolagen menar att det blir för dyrt att ha en extrabuss tillgänglig utan ersättning på de dagar den inte används. Lars Nilsson har förståelse för det, och menar att sträckan måste ses över.
– Vi måste samråda med entreprenörerna.
PT har sökt Ellinor Isaksson.