Alla verksamheter har tittat på hur de jobbade under strömavbrottet den fjärde januari och funderat över både styrkor och utmaningar.
– Det vi tagit fasta på är hur hade vi säkerställt uthållighet över tid om det här hade hållit på en längre tid utifrån det som fungerat bra och det som fungerat mindre bra. Det är lärdomar som vi vill sprida till andra kommuner och även jobba vidare med själva, säger Anna Lindberg, kommunchef.
Utvärderingen belyser både styrkor och brister i hanteringen av strömavbrottet. Bristerna avser saker som reservkraft och reservvärme och bristande kommunikationsvägar vid strömavbrott. Det behövs fler kommunikationskanaler som är välkända för allmänheten vid situationer då det inte går att kommunicera via internet och telefoni.
– Behovet av att kommunicera även när man inte kan ringa och hur man kan lösa det är en sån sak som gav en jätteviktig erfarenhet, säger Anna Lindberg.
Hon vill inte peka ut något av platserna där reservkraft eller reservvärme var en utmaning utan vill att det ska hållas under sekretess.
– Men vi har sett ett behov av att kartlägga behovet av reservkraft för att se vad vi behöver göra för åtgärder. I det stora hela är det också så att även om vi måste se över och kartlägga behoven så tycker vi att allt fungerade ganska bra, säger Anna Lindberg.
Några konkreta förslag på specifika åtgärder är utbildning och övning i stabsledning. Se över mobiltelefonin med möjlighet till roaming eller dubbla abonnemang om en leverantör blir utslagen. Att ta fram en kriskommunikationsplan. Reservkraft till fler strategiska platser och information till medborgarna om egenansvar vid kriser.
– Ett medskick blir också att när vi framöver upphandlar nya fordons så ska vi verkligen tänka på att inte bara köpa elbilar, hybrider, bensinbilar eller dieselbilar utan få en blandning där vi inte plötsligt står utan en för stor del av fordonsflottan, säger Anna Lindberg.
En sån sak som kom fram under utredningen och som går att jobba vidare med var att trygghetslarmen faktiskt fungerade även om Telias nät hade gått ner. Men det saknades kommunikationsvägar till hemtjänsten.
– Larmen fungerade. Men de som tog emot larmen kunde däremot inte ringa upp hemtjänsten och tala om vad som var fel, säger Margareta Lundberg, risk- och säkerhetssamordnare i Älvsbyns kommun.
Kommunen har haft öppna möten med allmänheten efter krisen där man diskuterat händelsen och beredskap.
– Det finns ett intresse för hemberedskap men ganska varierande kunskaper om hur och vad man gör. Vi frågade allmänheten om de skulle klara sig en vecka, och majoriteten av de äldre har koll på hur de skulle göra. Men de yngre har lite svårare så där har vi något vi måste fortsätta med. Kommunen har inte ansvaret att se till att medborgarna är förberedda på kris, men vi kan hjälpa att lyfta fram frågan, säger Lindberg.
Sammanfattningsvis riktar kommunledningen ett stort tack till alla medarbetare, anhöriga, volontärers och extern personers insatser i samband med strömavbrottet. Margareta Lundberg som fanns i navet av staben på brandstationen ger en eloge till kommunens medarbetare.
– Att det faktiskt gick så bra beror på att vi har så duktig personal i kommunen. Vi har hemtjänstpersonal som är innovativ, jätteduktiga tekniker från fjärrvärmen och vattnet, vaktmästare och fastighetsskötare som jobbade järnet. De och alla andra i tjänst var jävligt duktiga, säger Margareta Lundberg.