affärer. Organisationen har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 500 anställda.
För elfte året i rad har Exportrådet delat ut det hedersvärda priset Årets Livsmedelsexportör, som går till en person som systematiskt och långsiktigt arbetat för att utveckla sitt företags export till en eller flera marknader.
Lyckad exportstrategi
I motiveringen till årets pris skriver Exportrådet bland annat följande:"För tio år sedan hade Årets Livsmedelsexportör en export på 6 MSEK. Då antog man en ny exportstrategi och nu, tio år senare, har man med uthållighet och tålamod lyckats nå en exportvolym på 100 MSEK.
Företaget exporterar i dag till 17 marknader, exportandelen är 14 procent och växande. Norden står för 51 procent av exporten och kunderna finns mestadels inom detaljhandeln. Utanför Norden är kunderna framför allt Food service-sektorn, inte minst i Frankrike.
Årets pristagare har visat att man med produktutveckling, en unik frysteknik och bra logistik klarar utmaningen att dagligen erbjuda omvärlden en fräsch och hållbar kvalitetsprodukt laddad med svenska mervärden.
Under hela perioden är det en person som har hållit i trådarna och svarat för en nydanande och kreativ marknadsföring. Årets Livsmedelsexportör 2007 är: Thomas Hedberg, Exportchef Polarbröd AB".
"Stor ära att vinna"
- Vi har konsekvent arbetat för en ökad export så det är en stor ära att vinna, både för min personliga och för företagets del, säger Thomas Hedberg.- Nyckeln till vår exportframgång ligger i vår gedigna tro på produkten, höga ambitioner, effektiv produktion och distribution. Nu har vi sett ett stort genomslag och vi har skapat trender, i Frankrike kallas svenskt bröd "Pan-Polar", det visar på att vi lyckats, säger Thomas Hedberg.
Nina Ekstrand, branschansvarig Exportrådet Livsmedel, säger:
- Vi är mycket glada över att det går bra för svensk livsmedelsexport nu, det finns många bra livsmedelsföretag som ökar sin export och Polarbröd är ett bra exempel. Företaget har visat att man genom en strategisk och konsekvent satsning kan lyckas med sin export.