Budgetkris drabbar kommuninvånarna
Älvsby Fastigheter har förgäves slagit larm till kommunstyrelsen om att bolaget kommer att gå back 2009 med cirka 2,8 miljoner kronor i rena driftskostnader. Om inga medel tillskjuts väntar bland annat underhållsstopp på kommunens fastigheter, ett uppdrag som redan är kraftigt eftersatt.
Hyllorna börjar gapa tomma i kommunförrådet, ett tecken på att fastighetsbolaget är på väg att uppfylla kommunledningens beslut om nedläggning. "Beslutet är en av orsakerna till att vi går back i år. Det mest frustrerande är att vi inte får några svar från politiken om vilka kvalitetskrav som ska gälla för Älvsby Fastigheter AB", säger vd Anders Nilsson.
Foto: Britt Lindgren Blom
- Det senaste halvåret har jag skriftligt och muntligt påtalat gång på gång för ägaren Älvsbyns kommun att vi inte klarar årets budget och att vi därför vill ha klara besked av kommunstyrelsen vad vi ska dra ner på i fråga om Älvsby Fastigheters mål och kvalitetskrav.
- En del frågor har aldrig kommit längre än till ordföranden i tekniska utskottet, kommunalråd Bill Nilsson. Då jag vid senaste kommunstyrelsemötet refererade till en skrivelse som bolagsstyrelsen skickat till ägarna den 26 januari efterlyste en av oppostitionsledamöterna dokumentet.
Det visade sig att skrivelsen stämplats som diarieförd den 2 februari, men inte överlämnats till ansvarig administratör för registrering. Det skedde först den 30 april.
Politiska beslut
Trots att Älvsby Fastigheter inte fått någon ersättning för löneökningar de senaste tre åren har bolaget lyckats få pengar över både 2007 och 2008.
- Tack vare att vi haft bra elavtal, men i år och 2010 slår ekonomin åt det andra hållet för att vi tyvärr låst elpriserna på för hög nivå, säger Anders Nilsson.
En bidragande orsak till att fastighetsbolaget hamnat i ekonomisk kris 2009 är ett antal politiska beslut, som tagits för att sänka kommunens kostnader. Dit hör exempelvis att lägga ner kommunförrådets försäljning av förbrukningsmaterial och istället låta skolor och andra enheter beställa direkt från leverantörerna.
- Det innebär att Älvsby Fastigheter tappar närmare 600 000 kronor i ersättning samtidigt som våra kostnader kvarstår eftersom den övertaliga personalen har lång uppsägningstid, förklarar vd Anders Nilsson.
Budgetkrasch
Som ny driftansvarig för simhallen kompenseras fastighetsbolaget varken för hallpersonalens löneökningar, arbetsledarkostnader eller ökad administration.
- Samma sak gäller inköpsfunktionen som politiken beslutat överföra till oss. Det kostar oss cirka 400 000 kronor, pengar som vi förväntas kunna trolla fram själva, säger Anders Nilsson.
Höjd va-taxa och fjärrvärmetaxa, höjd kostnad för renhållning och snöröjning - allt bidrar till att fastighetsbolagets budget kommer att spricka om inga åtgärder vidtas.
Åtgärdspaket
Kravet i kommunens budgetdirektiv 2009 är tydligt: Ingen verksamhet får överskrida den av fullmäktige anvisade budgeten.
- Tilldelas vi inte mer medel måste vi sänka kvalitén på fastighetsbolagets åtaganden, konstaterar Anders Nilsson och redovisar bolagsledningens åtgärdspaket: Anställningsstopp, uppsägning av personal, minskade öppettider för elljusspår och simhall, ingen konstsnö på Kanis, minskad plantering av blommor, sänkta temperaturer i alla lokaler.
- Dessvärre ser vi oss också tvingade att stoppa underhållet på fastigheterna, vilket är förödande för både kommuninvånarnas trivsel och kommunens framtida fastighetsbestånd, säger Anders Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!