Just skogen är något som ligger Bucht varmt om hjärtat och han blir riktigt i gasen när han pratar om hur viktig skogen varit för att bygga upp det rika Sverige.
– När jag åker till Kallax och ser de här timmerbilarna swisha förbi efter vägen så tänker jag att där kör ett lass sjukvård, där kör ett lass med barnomsorg, säger Sven-Erik Bucht.
Skogen gör Sverige till ett av de mest hållbara länderna i världen och i framtiden ser Bucht ett Sverige som drivs nästan uteslutande av skogen, inte bara som byggmaterial utan även ekodiesel, kompositmaterial, textil och papper. I Finland finns stöd till flera skogsvårdsåtgärder som svenska skogsägare får betala helt själva, men det kan ändras efter valet.
– Om vi får fortsätta bestämma efter valet så vill vi ge 200 miljoner kronor om året i röjningsstöd till skogsägarna, säger Sven-Erik Bucht.
Under den pågående mandatperioden har det dock stormat i skogen. Många skogsägare är kritiska till att avverkningar stoppats på grund av det svårtolkade artskyddsdirektivet, vilket i sig inte är det största problemet, utan det är att det i många fall inte utgår någon ersättning för skogen de äger och nu inte får avverka. Många drar det så långt att säga att äganderätten är under attack.
– Äganderätten är grundlig och orubblig från Socialdemokraternas sida. Vi har ökat budgeten för ersättningar till skogsägare rejält och nu ska artskyddet också ses över, säger Bucht.
Miljöminister Karolina Skog (mp) har uttalat sig om att man helt enkelt inte har råd att ersätta alla, att man måste prioritera.
Är det bara från Miljöpartiets sida som det kommer ifrån?
– I mitt parti är det solklart att man ska få ersättning. Har man något som man tappar så ska man alltid få ersättning, säger Bucht.
Kilometerskatten, eller ”vägslitageavgiften” som man kallar den har också oroat många skogsbrukare. I dagsläget finns inget beslut eller färdig utredning, men en sådan avgift kan slå mot transporterna av skogen.
– Jag har inte sett någon järnväg eller en hamn ute i skogsskiftet, men det är inte det man vill åt. Det är det som går efter E 4 som man vill flytta till järnväg och fartyg. Man kommer nog ha en vinkling på det mot det ifall det kommer, säger Bucht.
Går det utforma en sådan avgift som inte slår hårt mot skogsbruk och landsbygd?
– Det är ingen enkel sak, det är väldigt komplicerat, säger Bucht.