Brist på central inköpare skapar kaos

Det finns ingen central inköpare i Älvsbyns kommun. Bristen skapar oreda och risk för avtalsbrott. Älvsbyns Fastigheter AB, vars ekonomi blöder på grund av budgetminskningar, har fått i uppdrag att åtgärda problemet utan löften om mer pengar.

Enligt vd Anders Nilsson är det ohållbart att kommunens inköpsansvar skall bedrivas som ideellt övertidsarbete på Älvsbyns Fastigheter AB. Han håller med revisorerna i deras kritik och ser att inköpen skulle göras bättre och lönsammare om en person skötte alla inköp.

Enligt vd Anders Nilsson är det ohållbart att kommunens inköpsansvar skall bedrivas som ideellt övertidsarbete på Älvsbyns Fastigheter AB. Han håller med revisorerna i deras kritik och ser att inköpen skulle göras bättre och lönsammare om en person skötte alla inköp.

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2011-09-23 06:00

Innan förrådsverksamheten lades ned 2008 fick det kommunala bostadsbolaget Älvsbyns Fastigheter AB 600 000 kronor per år för att sköta inköp och distribution av förbrukningsmaterial i hela kommunen. Inköpen hamnade senare på olika kommunala verksamheter som tvingades att hantera egna "småförråd".

- Ett år efter förrådsnedläggningen sade man upp inköparen på kommunen också. Ansvaret hamnade på oss, men vi fick inga pengar till att sköta det, säger Älvsbyns Fastigheters vd Anders Nilsson.

"Ingen kontroll"
Älvsbyns kommun har dragit in över en miljon kronor på inköpsverksamheten. När externa revisorer gjorde en uppföljning av nedläggningen i våras framkom flera brister (se separat faktaruta).

Revisorerna rekommenderade kommunen att försäkra sig om att aktuella inköpsavtal används, endast göra inköp av upphandlade leverantörer och tillsätta en resurs som kan stärka kommunen i inköpsprocessen.

Enligt Anders Nilsson finns det i dag ingen kontroll att inköpen sker där det är billigast och att avtalen följs. Han uppfattar att det blir många panikköp.

Risk för avtalsbrott
- Ingen vet om vi ska betala tre eller sju öre för något. Jag tror inte att alla tittar efter avtalen då de attesterar fakturorna och konstaterar att de fått varorna de verkligen har beställt.

I dag genomför Anders Nilsson upphandlingar på beställning. Resten av inköpen görs av olika tjänstemän.

- Det vore bäst om en person skötte alla inköp och gick igenom alla fakturor, säger han.

Anders Nilsson har begärt
600 000 kronor för att anställa en inköpare. Kommunstyrelsen säger nej. Istället uppmanas han att åtgärda bristerna inom tilldelad driftsbudget.

Bolagets budget brister
Politiken minskade Älvsbyns Fastigheters budget med 20 procent i fjol samtidigt som uppdragen ökade. Fastighetsbolaget backade över tre miljoner kronor innan kommunen lovade förlusttäckning.

- Får jag garantier att de kostnadstäcker i år och i framtiden också kan jag anställa hur många som helst. Vi är ett eget bolag som måste gå i balans. Jag förstår inte hur det är tänkt att det ska lösas, säger Anders Nilsson.

Årsprognosen är ett underskott på nästan tre miljoner kronor.

Inga sparförslag
- Ingen har berättat vad vi ska minska på. Den enda konkreta åtgärden är att vi kan ha badhuset öppet en kväll mindre i veckan. Det sparar vi inte många kronor på.

För 2012 hade Älvsbyns Fastigheter räknat fram en budget som visade att de behövde 6,5 miljoner kronor mer i driftbidrag för att kunna anställa en inköpare och för att utföra planerat underhåll på fastigheterna.

- 2010 och 2011 har vi knappt gjort något planerat underhåll. 2012 har vi blivit utlovade 3,5 miljoner extra, men det fattas fortfarande cirka tre miljoner. Någon inköpare har vi knappast råd att anställa, säger Anders Nilsson.

FAKTA Brister i inköpsverksamheten

Revisionsbyrån KPMG AB har på uppdrag av kommunens förtroendevalda revisor gjort en uppföljning av nedläggningen av förrådet 2008. Man har då konstaterat följande:

Älvsbyns Fastigheter AB har ansvar för kommunens strategiska upphandlingar, men saknar personella resurser för att utföra uppdraget.

Kommunens position som inköpare försvagas mot leverantörer när beställningar sker från spridda verksamheter och enheter.

Inköp förekommer från leverantörer som saknar avtal med kommunen. Därmed bedömer revisorerna att det finns en risk för avtalsbrott från kommunens sida.

Kontrollen brister när det gäller kännedom om gällande avtal, att jämföra leverans mot beställning, om rätt pris tillämpas samt hantering vid fellevaranser.

Samlingsfakturor används inte längre varför en större mängd fakturor måste hanteras.Källa: Älvsbyns kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om