Innan förrådsverksamheten lades ned 2008 fick det kommunala bostadsbolaget Älvsbyns Fastigheter AB 600 000 kronor per år för att sköta inköp och distribution av förbrukningsmaterial i hela kommunen. Inköpen hamnade senare på olika kommunala verksamheter som tvingades att hantera egna "småförråd".
- Ett år efter förrådsnedläggningen sade man upp inköparen på kommunen också. Ansvaret hamnade på oss, men vi fick inga pengar till att sköta det, säger Älvsbyns Fastigheters vd Anders Nilsson.
"Ingen kontroll"
Älvsbyns kommun har dragit in över en miljon kronor på inköpsverksamheten. När externa revisorer gjorde en uppföljning av nedläggningen i våras framkom flera brister (se separat faktaruta).
Revisorerna rekommenderade kommunen att försäkra sig om att aktuella inköpsavtal används, endast göra inköp av upphandlade leverantörer och tillsätta en resurs som kan stärka kommunen i inköpsprocessen.
Enligt Anders Nilsson finns det i dag ingen kontroll att inköpen sker där det är billigast och att avtalen följs. Han uppfattar att det blir många panikköp.
Risk för avtalsbrott
- Ingen vet om vi ska betala tre eller sju öre för något. Jag tror inte att alla tittar efter avtalen då de attesterar fakturorna och konstaterar att de fått varorna de verkligen har beställt.
I dag genomför Anders Nilsson upphandlingar på beställning. Resten av inköpen görs av olika tjänstemän.
- Det vore bäst om en person skötte alla inköp och gick igenom alla fakturor, säger han.
Anders Nilsson har begärt
600 000 kronor för att anställa en inköpare. Kommunstyrelsen säger nej. Istället uppmanas han att åtgärda bristerna inom tilldelad driftsbudget.
Bolagets budget brister
Politiken minskade Älvsbyns Fastigheters budget med 20 procent i fjol samtidigt som uppdragen ökade. Fastighetsbolaget backade över tre miljoner kronor innan kommunen lovade förlusttäckning.
- Får jag garantier att de kostnadstäcker i år och i framtiden också kan jag anställa hur många som helst. Vi är ett eget bolag som måste gå i balans. Jag förstår inte hur det är tänkt att det ska lösas, säger Anders Nilsson.
Årsprognosen är ett underskott på nästan tre miljoner kronor.
Inga sparförslag
- Ingen har berättat vad vi ska minska på. Den enda konkreta åtgärden är att vi kan ha badhuset öppet en kväll mindre i veckan. Det sparar vi inte många kronor på.
För 2012 hade Älvsbyns Fastigheter räknat fram en budget som visade att de behövde 6,5 miljoner kronor mer i driftbidrag för att kunna anställa en inköpare och för att utföra planerat underhåll på fastigheterna.
- 2010 och 2011 har vi knappt gjort något planerat underhåll. 2012 har vi blivit utlovade 3,5 miljoner extra, men det fattas fortfarande cirka tre miljoner. Någon inköpare har vi knappast råd att anställa, säger Anders Nilsson.