Bildemonteringen - storkund hos Posten

PARTNERS. Varje vardagseftermiddag kommer en lastbil från Posten och hämtar beställt gods från Norrbottens Bildemontering i Storsund, en av Poståkeriets tio största fraktgodskunder i länet.- Finessen med att anlita Posten är att de har så brett distributionsnät, säger glesbygdsföretagets vd Anders Jansson.

Älvsbyn2006-03-27 00:00
Norrbottens Bildemontering har alltid varit beroende av distanshandel (se separat artikel), eftersom företaget ligger så avsides i den lilla inlandsbyn Storsund.<br /><br />- Ja, det är inte precis någon affär man tittar in i när man ändå är ute och fredagshandlar, säger Anders Jansson, som drivit företaget sedan februari 1973.<br /><br />Datoriseringen skedde 1990 i samband med att dottern Sara Forsman började jobba i företaget.<br /><br />- Innan dess hade jag allting i huvudet med hjälp av mitt fotografiska minne. Så fort en ny bil kom in behövde jag bara gå igenom den med ögonen så registrerades alla delarna i hjärnan, berättar Anders Jansson.<br /><br />- Då jag sålde någon av delarna föll också minnesbilden bort ur huvudet, det var hur enkelt som helst. Å andra sidan var det enklare innan elektroniken tog över i bilmodellerna. Den tekniska utrustningen var mindre komplicerad då jag började med bildemonteringen.<br /><br /><h3>Foto på internet</h3>I dag skulle det vara omöjligt att sälja bildelar på distans utan datorernas hjälp.<br /><br />- Numera ska du hålla reda på nummer på varje liten tillverkningsdel för att veta om den passar till den eller den biltypen eller årsmodellen. Det klarar inte ens mitt huvud, skrattar den välkände företagarprofilen, som allmänt kallas "lappjäveln" bland sina svenska kollegor i bildemonteringsbranschen.<br /><br />Norrbottens Bildemontering har utvecklat ett välfungerande försäljningssystem via telefon, där kunderna får svar direkt om den önskade varan finns i lager eller inte.<br /><br />- På branschens gemensamma sajt www.bildelsbasen.se har vi foton på många bildelar, likaså på vår egen hemsida. Målet är att vi ska lägga ut bilder på 98 procent av allt vi har inne för försäljning, berättar Sara Forsman, som numera är vice vd och personalansvarig för företagets 26 anställda.<br /><br /><h3>Bra partner</h3>Drygt 40 procent av familjeföretagets kunder finns i Norrbotten, men många västerbottningar handlar också av "lappjäveln". I takt med att distanshandeln över internet ökar får Norrbottens Bildemontering även fler beställningar från övriga landet.<br /><br />- Sälja är en sak, men godset ska ju levereras också, helst så snabbt som möjligt, säger Anders Jansson.<br /><br />- Det är här samarbetet med Poståkeriet kommer in i bilden. Vi har testat en del andra entreprenörer, men fördelarna med Posten slår allting annat. Grejen är att de redan har ett inarbetat distributionsnät över hela Sverige, de kör ju redan ut post till varenda hushåll och har kläm på alla adresser.<br /><br /><h3>Säkert emballage</h3>För några år sedan hade Norrbottens Bildemontering vissa problem med gods som reklamerades och sändes tillbaka för att det inte motsvarade det kunden beställt.<br /><br />- Det har vi löst med att införa en ny typ av emballage som skyddar delarna på ett stötsäkert sätt hela vägen fram till kunden, säger Sara Forsman.<br /><br />Poståkeriet hämtar gods en gång per dag i Storsund och ser till att det kommer till det utlämningsställe som kunden angett.<br /><br />- Nyligen införde Posten sms-avisering så att de som vill kan få besked om att paketet finns att hämta via sms, säger Sara Forsman.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om