Bättre stängsel kan minska spårdöden

Tågen dödar tusentals renar och hundratals älgar i Övre Norrland varje år. Bättre viltstängsel skulle kunna förebygga olyckorna men Trafikverket saknar resurser.

Tågen dödar tusentals renar och hundratals renar i Övre Norrland varje år. Bättre stängsel skulle kunna förebygga en stor del av spårdöden och minska de stora skadehanteringskostnaderna.

Tågen dödar tusentals renar och hundratals renar i Övre Norrland varje år. Bättre stängsel skulle kunna förebygga en stor del av spårdöden och minska de stora skadehanteringskostnaderna.

Foto: Simon Eliasson

ÄLVSBYN2013-02-02 06:00

Förra året dödade tågen norr om Vännäs 253 älgar, 3 björnar, 2 lodjur, 17 örnar och 11 rådjur. Samtidigt fick samebyarna ersättning för 1 354 tågdödade renar i Norrbotten och Västerbotten.

- Vi försöker att satsa hårdare på att bygga stängsel. Men älgen är lite svår. Renstängsel hoppar de över och viltstängsel som är 2,20 trycker de sönder istället, säger Lars Sundholm, underhållsplanerare för Trafikverkets norra del.

Eftersatt underhåll
Underhållsentreprenörerna som tar hand om dödade och skadade djur har i ett 70-tal fall förra året anmält att viltstängslet är dåligt, skadat eller saknas. Det visar felanmälningar som PT gått igenom. Sämst är stängslet söder om Gällivare och ned till Polcirkeln.

- Underhållet av stängslet har varit eftersatt under en lång tid. Det är olyckligt både för samebyarna och lokförarna, säger Jenny-Wik Karlsson, förbundsjurist på Svenska Samernas Riksförbund, SSR.

Hon vill se en långsiktig satsning på stängslen för att minska renolyckorna men Trafikverket har inte resurser så det räcker. Myndigheten har fått sex miljoner kronor för reparationer av 126 mil vilt- och renstängsel i Övre Norrland år 2013 till 2015.

- Men egentligen skulle vi behöva elva miljoner varje år. Vi behöver nästan dubbelt så mycket. Vi har äskat om det men det är inte säkert att vi får det, säger Lars Sundholm.

Fri strövning
Trots att Trafikverket ökat sitt underhåll är långa sträckor av stängslet fortfarande i mycket dåligt skick, berättar Lars Sundholm. Bättre stängsel skulle kunna förebygga en stor del av spårdöden och minska de stora skadehanteringskostnaderna som uppgår till cirka nio miljoner kronor per år.

- Sedan vill vissa samebyar med marker på bägge sidor av järnvägen inte ha stängsel för att få fri strövning med renarna. Mellan Gällivare och Kiruna har vi 2,5 mil där vi inte får sätta stängsel, säger Lars Sundholm.

Går det inte bygga övergångar då?
- Då måste man göra ekodukter som i Kiruna då man bygger ny järnväg. Men det kostar enorma pengar att göra.

Ett dåligt stängsel är i många fall sämre än ett spår utan skydd. Djur som tar sig in på spåret hamnar i en dödsfälla.

- Vi ska pröva att bygga utsläpp där vi har renar inom spårområdet. Annars är det svårt att få ut dem från stängslet.

Fotnot: Det finns ett mörkertal över antalet dödade renar och vilt, som inte syns i statistiken.

fakta 6,5 miljoner i ersättning

År 2012 betalade Trafikverket ut drygt 6,5 miljoner i ersättning för djur som blivit påkörda av tåg. Det vanligaste djuret att bli påkört är renar - de senaste två åren har det betalats ut ersättning för drygt 2 500 renar. Därefter syns hundar, 243 hundar har anmälts dödade av tågtrafik sedan 2011, och därefter syns kreatur.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om