Nyfors och Sågfors blev strömlösa vid tvåtiden under måndagen till följd av en avgrävd kabel som saknade alternativ matning. Leif Ögrens kökspersonal skulle precis börja laga middag åt 150 hungriga bärplockare när det blev svart. Han ringde Vattenfalls kundtjänst för lösa problemet i form av ett reservkraftverk, men fick inget gehör.
– De har ingen som helst kundvård längre. Vi hamnade i en situation där mina bärplockare såg ut att bli utan mat. Därför ringde jag upp Vattenfall som förklarade att om jag har en riskanläggning så borde jag skaffa mig ett eget reservkraftverk, säger Leif Ögren.
"Det är skandal"
– Det är ju inga kor jag har, det är människor som bor här. Vi är ingen riskanläggning, vi är precis som alla andra. De hade kunnat ha ett reservkraftverk redo inom två timmar, fortsätter han.
Underentreprenörer bedömde att det inte fanns tid till att köra ut ett reservkraftverk. Ögren frågade därför om Vattenfall inte har egna reparatörer som kunde installera en reserv.
– Det fanns det inte. Att ett statligt bolag som har monopol kan vara så här kalla mot sina kunder, det är skandal. De förstår inte vem som betalar räkningarna, säger han.
"lika mycket värda"
Vid femtiden var strömmen tillbaka.
– Det tar fyra-fem timmar att laga mat till 150 personer. Men sättet de hanterar oss på är oacceptabel. De säger indirekt att bärplockare från Thailand inte lika mycket värda. Hade det här hänt på ett äldreboende hade de aldrig varit strömlösa länge, säger Leif Ögren.
Roger Lindmark, kommunikationsansvarig på Vattenfall, beklagar situationen i Ögrens kök, men menar att ett reservkraftverk oftast tar längre än två timmar att få på plats.
– Det kan vara så att man kan köra ut och plugga in det direkt, men så är det oftast inte, säger han.