Sveaskog är den enskilt största väghållaren i landet med mer än 4 000 mil och Karl Tiger, skogsvårdsledare, betonar vikten av framkomliga skogsvägar för att kunna släcka bränder.
– Utan bra skogsbilvägar är det svårt att ta sig fram med brandbilar och maskiner. Det handlar trots allt om minuter till att det kan gå riktigt illa. Det är mycket som kan gå fel om man inte är förberedd, säger han.
Just nu håller Sveaskog på att förnya arbetssättet kring rapportering av att återställa vägar efter avverkning och transport.
– Det finns ett system för återrapportering av körskador efter transporter. Men det är förlegat och kräver en handpåläggning för att vi ska kunna tillgodogöra informationen. Just nu ser vi över systemet för att det ska blir effektivare, säger vägmästaren Fredrik Gustavsson.
Vad hoppas ni åstadkomma med ett nytt system?
– Att vi faktiskt åtgärdar där det finns ett stort återställningsbehov. Då kan det bli att vi höjer sämsta nivån på vägarna. Just nu har vi vägar som behöver återställas, men som vi inte vet av. Det är den andelen som förhoppningsvis ska minskas.
Sveaskogs vägnät i Norrbotten och Västerbotten uppgår till cirka 2300 mil skogsväg och med ett förnyat arbetssätt hoppas man även på sikt att minska transportkostnaderna och miljöpåverkan.
När hoppas ni vara igång med det nya systemet?
– Det beror på hur avancerat vi väljer att göra det, men under nästa år hoppas vi vara igång.