I slutet av juni fick Älvsbyns Energi AB riktlinjer från politikerna att de måste sänka driftskostnaderna och samtidigt höja trafiksäkerheten i flera villaområden.
- Folk skriver medborgarförslag och vill ha trafikhinder. De klagar på att det körs för fort, säger energibolagets vd Jan Sipola.
Blandade åsikter
Många gator på Altuna och Västermalm har varit 10 till 15 meter breda och Jan Sipola fick politiskt stöd för sin lösning av problemet - att smalna av gatorna till sex meter och ersätta asfalten med grönyta.
Trots att upprivningen av 20 000 kvadratmeter asfalt kostar en miljon kronor räknar bolaget med att spara tre miljoner vid nästa beläggning. Snöröjningen blir också billigare med smalare gator, enligt Jan Sipola.
- Vi måste göra investeringar för att få ner driftskostnaderna. Det är välanvända pengar att satsa en miljon och få tillbaka tre.
Entreprenörerna på Luleå markanläggning har jobbat febrilt med att gräva upp asfalt och så in gräs. Vissa villaägare är positiva medan andra riktar skarp kritik mot avsmalningen.
- Reaktionerna har kommit när vi har börjat gräva, men sen när det har blivit matjord och insått då kommer beröm istället, säger Jan Sipola.
Irriterade närboende PT talat med förstår inte hur det ska leda till besparingar och är besvikna över att förlora gata att parkera bilar på. Ett argument är att kommunen istället för att riva upp asfalt kan ploga smalare istället.
Asfalten återanvänds
- Sedan ringer tio stycken och undrar varför vi inte har plogat hela gatan. Det blir ohållbart, säger Jan Sipola.