Artic Falls jublar över tunneln

Arctic Falls från Älvsbyn har länge sökt efter lösningar för att förlänga testsäsongen av däck.– Tunnelbygget på Lindbäcksstadion är perfekt för oss, säger vd Jonas Jalar.

400 meter, den del som byggs nu av den totalt två kilometer långa tunneln, är tänkt att vigas för både skidåkning och däcktester. Grenarna kommer dock att separeras i tid och utan risk för kollisioner.

400 meter, den del som byggs nu av den totalt två kilometer långa tunneln, är tänkt att vigas för både skidåkning och däcktester. Grenarna kommer dock att separeras i tid och utan risk för kollisioner.

Foto: Gunnar Westergren

ÄLVSBYN2015-09-29 18:28

I dag verkar Arctic Falls på egna testbanor utomhus i Lillkorsträsk, Vidsel, Nattberg, Vitberget samt på plantskolan utanför Älvsbyn.

Fordonssystem, komponenter och vinterdäck ingår i testmixen – med däcken som den avgjort tyngsta pjäsen.

– Vi är ledande på däcktester i Sverige och med potential för att växa ytterligare. Men för att nå dithän behöver vi förlänga säsongen med utökad tillgång av snö, is och kyla, förklarar Jonas Jalar.

Inomhushall

I kulisserna, tillsammans med branschorganisationens företrädare och LTU, är Arctic Falls inbegripna i ett utredningsarbete för att bygga en enorm inomhushall för biltester av varjehanda slag.

Älvsbyn, Arjeplog och Arvidsjaur är tänkbara byggplatser för en hall av i storleksordningen 60 000 kvadratmeter.

– Planerna är några år bort men de fortgår oavsett utvecklingen på Lindbäcksstadion, säger Jalar.

Ren bonus

Skidtunneln i Piteå med en för Älvsbyföretaget separerad enhet under delar av året utgör ren bonus.

Det handlar alltså om en 400 meter lång specialbyggd sträcka för broms- och accelerationprov med provdäck från branschjättar som bland annat Pirelli, Yokohama och Brighton.

Testerna som ska bedrivas enbart under skidåkningens lågsäsong.

– Fördelarna i en tunnel jämfört med utomförhållanden vintertid är att vi inte berörs av temperaturväxlingar, nederbörd, fukt och annat vi inte själva rår över. Här kan vi verka i en kontrollerad miljö och över längre tid än vad vintersäsongen normalt tillåter, konstaterar Jonas Jalar.

Expansion säkerställd

Och redan nu, långt innan första delen är invigd, finns en vision om att ytterligare förlänga etapp 1 för att täcka däcktestverksamhetens behov – och på köpet även gagna skidsporten.

– Allt förbereds för att kunna gå vidare, området är säkerställt för expansion men vi vill först smälta inledningen innan vi tar några nya beslut, säger Jalar.

Starten av tunnelbygget ligger till vänster sett från Lindbäcksstadion entré. Där kommer det även etableras en verkstadsbyggnad, förråd och kontor öronmärkta för Arctic Falls.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om