Arga kunder fick vänta två dygn på uppkoppling

DATASTRUL. På grund av ett tekniskt fel har cirka hälften av Älvsbyns kommuns 800 bredbandskunder inte kunnat komma ut på internet i helgen. Efter påtryckningar från arga kommuninvånare åtgärdades felet på söndag kväll via extrainkallad personal från IT-avdelningen.

Älvsbyn2008-01-29 00:00
ÄLVSBYN (PT)Flera upprörda Älvsbybor hörde av sig till PT i helgen om att det kommunala bredbandet slagits ut på fredag eftermiddag. Då de drabbade kunderna ringde journumret som är angivet i bredbandsavtalet, hamnade de hos företaget Talamus Operation.

- Vi tar emot felanmälningar på vardagar efter kontorstid och på helger, men eftersom Älvsbyns kommun inte har någon egen jour på IT-avdelningen, kan de inte ta itu med ärendet förrän de har folk på plats, förklarar Joel Holm på supportföretaget.

En av kunderna som irriterade sig över att internettrafiken inte fungerade i två dygn var Stefan Engström, Vistträsk.

- Då jag ringde journumret kopplades jag till en operatör söderöver som upplyste mig om att Älvsbyn tydligen inte betalat för support och därför blivit avstängt, säger han.

Liknande besked säger sig en annan Älvsbybo ha fått via Talamus Operation.

- En av dem jag pratade med sa något om att de klippt bredbandsuppkopplingen för att kommunen inte förlängt sitt avtal.

Kallade in tekniker

På lördag morgon kontaktade Stefan Engström kommunalrådet Bill Nilsson angående internetproblemet.

- Han lovade undersöka saken. När det fortfarande inte hade hänt något vid fyratiden på söndagen ringde jag honom igen.

Fler kommuninvånare hörde av sig till Bill Nilsson i samma ärende. Kommunalrådet bollade frågan vidare till förvaltningens administrativa chef Gunilla Lundin, som i sin tur kallade in helgledige IT-teknikern Nicklas Holmberg.

Det tog inte lång tid för honom att åtgärda problemet, ett mjukvarufel på en hårdvara.

- Vid sextiden på söndag fungerade uppkopplingen igen. Men det är skandal att man ska behöva vänta så länge på att kommunen fixar till felet, säger Stefan Engström.

Penningfråga

Avbrottet berörde endast kunder som inte har fast IP- eller ADSL-abonnemang, cirka 400 användare i Älvsbyn.

- Jag förstår deras ilska och drabbades faktiskt själv, men det finns tyvärr inget utrymme i IT-budgeten för att ha jourbemanning efter kontorstid, säger Gunilla Lundin och dementerar samtidigt uppgifterna om att kommunen skulle vara utan support- och felanmälningsavtal.

- Vi gjorde en ny upphandling i höstas och anlitar numera Fiberdata, som i sin tur har vidarekopplat felanmälningarna till Talamus Operation kvällar och helger.

- Konstigt att de bemöter kunderna från Älvsbyn på det här sättet. Det måste ha skett en miss i kommunikationerna mellan företagen. Vi har tagit upp frågan med Fiberdata i dag och förutsätter att de klarar ut vad som gäller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om