Arbetsförmedlingen + försäkringskassan = sant

I tisdags flyttade försäkringskassan in på arbetsförmedlingen i Älvsbyn. Därmed har Norrbotten fått sitt första samverkanskontor. Syftet är att dagligen kunna erbjuda allmänna informations- och servicetjänster även för försäkringskassans kunder.

Via kunddatorerna på samverkanskontoret ska Älvsbyborna på ett enkelt sätt kunna följa sina ärenden inom respektive myndighet. AF-kunden Per Granström loggade in under överinseende av från vänster kommunalrådet Bill Nilsson, AF:s sektionschef Lars-Ove Larsson och FK:s områdeschef Helen Edström.

Via kunddatorerna på samverkanskontoret ska Älvsbyborna på ett enkelt sätt kunna följa sina ärenden inom respektive myndighet. AF-kunden Per Granström loggade in under överinseende av från vänster kommunalrådet Bill Nilsson, AF:s sektionschef Lars-Ove Larsson och FK:s områdeschef Helen Edström.

Foto: Britt Lindgren Blom

ÄLVSBYN2008-09-24 06:00
Den 16 september stängdes försäkringskassans lokalkontor i Älvsbyn.
Ingen personal blev uppsagd, men tre av handläggarna pendlar numera till Luleå, där ett nationellt försäkringscenter etablerats.
Rent organisatoriskt sorterar Älvsbyn under försäkringskassan i Piteå, som har Pite älvdal som sitt område. I Piteå och Arvidsjaur ska försäkringskassan och Skatteverket gå samman i så kallade servicekontor, där myndighetsutövning ingår i arbetsuppgifterna.
"Mer tillgängliga"
Älvsbyn och Arjeplog får istället samverkanskontor, där man som FK-kund ska kunna få daglig vägledning med sina ärenden under samma tider som arbetsförmedlingen har öppet.
En dag i veckan ska försäkringskassan ha två egna handläggare på plats i den gemensamma kundmottagningen i Älvsbyn. Övriga dagar ställer arbetsförmedlingens personal upp med viss service för försäkringskassans kunder, exempelvis att lotsa dem rätt på internet eller hjälpa dem boka tid med handläggare i Piteå.
- Vid bokningar åker vi upp från Piteå och träffar kunderna, så Älvsbyborna behöver bara ta sig till samverkanskontoret. I vissa fall kan vi även göra hembesök, förklarar Helen Edström, områdeschef för försäkringskassan Piteå.
- Ärendena kan handla om allt från föräldrapenning till ålderspension. Från och med nu kommer vi att bli betydligt mer tillgängliga, intygar hon.
Lars-Ove Larsson, sektionschef för arbetsförmedlingen i Piteå och Älvsbyn, ser flera fördelar med det nya samverkanskontoret.
Kunddatorer
- I praktiken underlättar vi för varandra att kunna behålla lokala kontor även på mindre orter. Tanken är att på sikt också samverka på liknande sätt med Skatteverket, säger han.
- Mycket av ärendehanteringen inom våra respektive myndigheter sköts ju numera direkt av kunderna via internet. Därför är vi glada att vi kan erbjuda tre kunddatorer på kontoret, plus en som står uppställd i trapphuset och som fritt kan användas från tidiga morgonen tills porten låses vid 18-tiden.
Kritiskt råd
Till tisdagens invigning av Älvsbyns samverkanskontor var kommunalråd Bill Nilsson speciellt inbjuden.
- Visst är det bra att försäkringskassan får ökat öppethållande och bättre service genom att flytta ihop med arbetsförmedlingen, men jag ogillar ändå att den här typen av samhällsfunktioner centraliseras och försvinner från våra mindre kommuner, var hans kommentar.
En av dagens AF-kunder Per Granström uttryckte liknande åsikter:
- Jag besöker inte försäkringskassan så ofta, men nog var det bättre då man kunde gå in på deras eget kontor i Älvsbyn. Det verkar vara som med Posten. Den skulle ju också bli bättre och snabbare, men snart finns ingenting kvar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om