Hösten 2007 genomförde kvinnan en utredning av parets son, inför en inskrivning i särskola. Den psykologiska utredningen visade att pojken hade en utvecklingsstörning.
Pojken gick i särskola under 2,5 år och under den tiden fick, enligt anmälan, skolpsykologen flera gånger information av skolpersonalen om att pojken var "för duktig" för att gå där.
Grav dyslexi
Våren 2010 gjordes en ny utredning av pojken av en legitimerad psykolog. Det visade sig då att han inte hade någon utvecklingsstörning, utan att han var gravt dyslektisk.
Föräldrarna skriver i anmälan till Socialstyrelsen att den felaktiga diagnosen fått allvarliga konsekvenser för sonen, bland annat gällande behörighet till fortsatt utbildning. "Det är en djup kränkning av oss föräldrar och inte minst för vår son att en totalt felaktig diagnos var satt av en icke behörig psykolog och fått dessa stora konsekvenser som det medfaret".
I anmälan hänvisar föräldrarna till att legitimation för psykologer infördes 1978.
(Sedan 1994 gäller dessutom titelskydd för legitimerade psykologer inom hälso- och sjukvårdsverksamhet. Reds. anmärkning)
Fotnot: I oktober 2009 sades kvinnan upp från sin tjänst som skolpsykolog. Uppsägningen gjordes av sparskäl. I samband med detta upptäckte den dåvarande skolledningen att kvinnan saknade psykologlegitimation. Hon stängdes av från sin arbetsplats medan en utredning gjordes. Kvinnan fick efter det återgå i tjänst, men inte som psykolog. Under den kvarvarande arbetstiden fick hon, tillsammans med en behörig psykolog, gå igenom de utredningar hon gjort. (Piteå-Tidningen den 20, 22, 23, 27, 29 oktober 2009 och 15 mars 2010).